Fremantle Highway

Aan boord van de Fremantle Highway ontstond op dinsdag 25 juli 2023 brand. Het schip voer toen 27 kilometer noord van Ameland. Nadat de brand zich uitbreidde over het schip werden de 23 bemanningsleden geëvacueerd. Eén persoon is helaas overleden. Het was een ingewikkelde reddingsoperatie door de brand en rook op het schip. Het schip werd op donderdag 3 augustus de Eemshaven binnengesleept.

Schip Fremantle Highway

Kort voor middernacht op dinsdag 25 juli 2023 kwam op het Kustwachtcentrum de melding binnen van het vaartuig Fremantle Highway dat er brand aan boord is. Aan boord waren 23 bemanningsleden. Het vaartuig voer op dat moment 27 kilometer noord van Ameland. De oorzaak van de brand is onbekend. De bemanningsleden zijn geëvacueerd en naar de wal gebracht.

Brand

Het Kustwachtcentrum in Den Helder ontving op dinsdag 25 juli, kort voor middernacht een melding over brand aan boord van het vaartuig Fremantle Highway. Het schip vervoerde (elektrische) auto’s. De bemanning probeerde de brand zelf te blussen. Omdat dat niet lukte vroeg de bemanning om assistentie vanaf de wal. Daaropvolgend werden verschillende varende eenheden en het Maritime Incident Respons Group (MIRG) uit Rotterdam gealarmeerd.

MIRG.NL

Om een bemanning te ondersteunen met een brand aan boord, staat 24/7 in Rotterdam het ‘Maritime Incident Response Group Netherlands (MIRG.NL)’ paraat. Dit is een team gespecialiseerd in scheepsbrandbestrijding. Het uitgangspunt is dat het MIRG.NL binnen een uur na de melding op Rotterdam The Hague Airport aanwezig moet zijn om via een helikopter naar het incidentschip vervoerd te worden.

Inzet

Voordat het MIRG.NL-team daadwerkelijk vertrekt naar een incidentschip, treffen ze voorbereidingen. Het MIRG.NL-team maakt afwegingen en verzamelt informatie over onder andere het type schip, de mogelijkheden aan boord, de intensiteit van de brand en ze brengen risico’s in kaart. Daarnaast spelen de weercondities een rol bij het maken van operationele keuzes. Bij het incident met de Fremantle Highway escaleerde de brand. Door de escalatie is de brandweerinzet tijdens het transport afgeblazen en werd overgegaan tot een evacuatie.

Evacuatie

Omdat de brand snel uitbreidde werd overgegaan tot evacuatie. Zeven bemanningsleden sprongen van boord. Zij werden uit het water gehaald door reddingboten van de KNRM en Rederij Noordgat. De overige zestien personen werden van het brandende schip gehaald door de kustwachthelikopters; negen personen door de helikopter uit Den Helder en zeven personen door de helikopter uit Midden-Zeeland. De bemanningsleden werden naar Lauwersoog en Vliegveld Eelde gebracht. Daar werden zij opgevangen door ambulancepersoneel. Helaas is één persoon overleden. Meerdere personen raakten gewond.

Berging

Bergingsmaatschappijen Multraship en SMIT Salvage hebben een bergingsplan gemaakt. Dit deden zij in overleg met Rijkswaterstaat en de Kustwacht. Een team specialisten van Multraship en SMIT Salvage werd aan boord gebracht van de Guardian. Ter plaatse monitorden zij continue de brand. Dit specialistische team ging daarnaast aan boord van het brandende schip om informatie te verzamelen voor het bergingsplan. Het kustwachtvliegtuig ondersteunde met (warmte)beelden vanuit de lucht. Het oliebestrijdingsvaartuig Arca van Rijkswaterstaat lag in de buurt, om bij een olieverontreining direct in actie te kunnen komen.

Eemshaven

Het vrachtschip Fremantle Highway werd op 3 augustus naar Eemshaven gesleept. De sleepreis richting de haven verliep zonder problemen. De eigenaar van het schip blijft verantwoordelijk voor de verdere afhandeling van de lading en alles wat erbij hoort.

Vragen en antwoorden

Links

Informatie speciaal voor

Terug naar boven