Nieuws


Multraship Commander de nieuwe noodhulpsleper van de Kustwacht

08-07-2022    17:22 uur

De Kustwacht beschikt sinds 1 juli 2022 over een nieuwe noodhulpsleper: Multraship Commander. Deze noodhulpsleper ligt bij het windpark Borssele om de scheepvaartveiligheid te bewaken.

De noodhulpsleper van de Kustwacht Multraship Commander op zee

Incidenten voorkomen

In het geval dat een schip de voorstuwing verliest en op een windmolen afdrijft, is het noodzakelijk dat er zo snel mogelijk hulp ter plaatse is om schade aan het schip en het windpark te voorkomen. Daarom ligt de noodhulpsleper preventief op zee om ongelukken te voorkomen. Het schip kan daarnaast assistentie verlenen bij zoek- en reddingsacties.

Windpark Borssele

In opdracht van de betrokken ministeries heeft de Kustwacht sinds 1 januari 2021 een noodhulpsleper bij het windpark Borssele tot haar beschikking. Dit windpark ligt voor de kust van Zeeland en is op dit moment het grootste Nederlandse windpark op zee.

Tot 1 juli werd deze rol vervuld door tijdelijke schepen. De Multraship Commander gaat de taak voor een periode van 4,5 jaar op zich nemen, met mogelijkheid tot verlenging. De Multraship Commander, voorheen de Alp Ace, is door het sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship overgenomen om 24/7 beschikbaar te zijn voor de Kustwacht.

Drie noodhulpslepers

Met de komst van de Multraship Commander heeft de Kustwacht nu twee vaste noodhulpslepers tot haar beschikking. Naast de Multraship Commander en de Guardian komt hier per 1 augustus nog een derde schip bij: Multraship Protector (voorheen de Alp Ippon). Deze noodhulpsleper wordt gepositioneerd bij de windparken Hollandse Kust. De Kustwacht heeft dan drie noodhulpslepers beschikbaar voor haar taakuitvoering.

“Met de komst van de noodhulpslepers hebben we de komende jaren een goede oplossing gevonden om de veiligheidsrisico’s van deze windmolenparken op zee voor de scheepvaart te beperken”, licht Nicole Kuipers, Directeur Kustwacht toe. “Met name het windpark Borssele en de windparken Hollandse Kust worden ingesloten door scheepvaartroutes en ankergebieden. Daar zal de inzet van deze twee extra ERTV’s zich dan ook primair op richten.”

Lees meer

Meer nieuws

Informatie speciaal voor

Terug naar boven