Maritieme hulpverleners

Watersporters zijn sinds 17 augustus 2020 zelf verantwoordelijk om maritieme assistentie (pechhulp) te regelen bij niet-spoedeisende hulp. Voorbeelden daarvan zijn motorpech en hulp bij het slepen van het vaartuig naar een haven. Bij gevaar dient altijd de Kustwacht gealarmeerd te worden!

Overleg meerdere partijen

Deze werkwijze is voortgekomen uit overleg dat door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is gevoerd met de maritieme hulpverleners (bergers), de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Kustwacht. Een overzicht van verschillende hulpverleners op de verschillende wateren staat op www.kustwacht.nl/hulp. Uiteindelijk bepaalt de hulpvrager welke hulp ingeroepen en aanvaard wordt.

Protocol

Wanneer de Kustwacht wordt gebeld, gebruiken ze op de meldkamer een uitvraagprotocol. Op basis daarvan wordt bepaald of de hulpvraag spoedeisend is. Is dat het niet, dan wordt de hulpvrager verzocht om zelf contact op te nemen met een hulpverlener. Bij twijfel over spoedeisend of niet-spoedeisend alarmeert de Kustwacht altijd de KNRM.

De Kustwacht heeft een meldkamer voor noodsituaties. De watersporter is zelf verantwoordelijk voor een goede voorbereiding. Daar hoort dus ook de vraag bij: wat als ik pech heb? Wie bel ik dan?

Edwin van der Pol, Hoofd Operaties Kustwacht

Kustwacht informeert soms maritieme hulpverleners

De hulpvrager dient zelf contact op te nemen met een hulpverlener. Op het moment dat de hulpvrager aan de Kustwacht vraagt om de hulpverleners te informeren, stuurt de Kustwacht een e-mail naar de hulpverleners. Ook wordt via de pager een melding verstuurd naar de hulpverleners in de desbetreffende regio. Dit om ze snel te informeren over de hulpvraag. In een e-mail staan beknopt de benodigde gegevens als de naam van het schip, locatie en telefoonnummer van de hulpvrager.

Verzendlijst

De Kustwacht hanteert een verzendlijst waar alle hulpverleners in staan opgenomen die ook op www.kustwacht.nl/hulp staan. Dit voor de eenvoud en om niet meerdere verzendlijsten te hanteren. Het kan dus zijn dat hulpverleners hulpverzoeken ontvangen uit een regio waar ze niet actief zijn. Wel worden de pager-alarmeringen per regio verstuurd.

Pagercodes/capcodes

De verschillende regio’s hebben een eigen capcode.

RegioCapcode
Noordzee (noord van IJmuiden)cap: 17.35.986
Noordzee (zuid van IJmuiden)cap: 17.35.987
Waddenzeecap: 17.35.988
IJsselmeer, Markermeer, Randmerencap: 17.35.989
Zuidhollandse stromencap: 17.35.990
Zeeuwse stromencap: 17.35.991
In de tabel staan de verschillende capcodes voor de verschillende regio’s.

Veelgestelde vragen

  • Ik ben maritieme hulpverlener en ik wil genoemd worden op de lijst van aanbieders op de website van de Kustwacht, kan dat?
    Bekijk het antwoord
  • Ik ben het niet eens met de afhandeling van mijn hulpvraag. Wat kan ik doen?
    Bekijk het antwoord
  • Ik heb niet-spoedeisende hulp nodig, maar ik heb geen bereik met mijn telefoon en wel een marifoon aan boord.
    Bekijk het antwoord

Informatie speciaal voor

Terug naar boven