Liveblog
Grote brand aan boord Fremantle Highway
Op dinsdag 25 juli, kort voor middernacht ontving het Kustwachtcentrum een melding over brand aan boord van het vaartuig Fremantle Highway, dat 27 kilometer noord van Ameland voer. De 23 bemanningsleden zijn geëvacueerd. Eén persoon is helaas overleden. De oorzaak van de brand is nog onbekend.
Het vrachtschip #FremantleHighway ligt nu vast aan de kade in de #Eemshaven. De sleepreis is zonder problemen verlopen. Lees het hele bericht in onze nieuwsfeed. 👉 https://t.co/YMYDwNV82c pic.twitter.com/hXbjIyQAMQ
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) August 3, 2023
Volg het laatste nieuws via de nieuwsfeed van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/07/nieuwsfeed-vrachtschip-noordzee.
Vanmorgen rond 05:00 uur is het verslepen van de #FremantleHighway begonnen richting #Eemshaven. De aankomsttijd is sterk afhankelijk van weer, stroming en getij. Meer weten? 👉 https://t.co/xkBZx0FAD2 pic.twitter.com/eOiqbEgPXe
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) August 3, 2023
De #FremantleHighway’ ligt ten anker. De situatie aan boord van het vrachtschip is nog steeds stabiel. Bergers zijn bezig met een plan van aanpak voor de definitieve versleping en berging, Volg de ontwikkelingen via onze nieuwsfeed. 👉https://t.co/YMYDwNV82c pic.twitter.com/nQwIlVgdjP
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) August 1, 2023
Het kustwachtvliegtuig vliegt dagelijks over de Fremantle Highway. Vanaf de Arca, het oliebestrijdingsvaartuig van Rijkswaterstaat, werd het kustwachtvliegtuig gefotografeerd. Bronvermelding: Arca, Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat coördineert de berging van het schip. Volg voor ontwikkelingen de nieuwsfeed van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/07/nieuwsfeed-vrachtschip-noordzee.
English
For the latest news regarding the ship Fremantle Highway, follow the news feed of Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/07/nieuwsfeed-vrachtschip-noordzee. Rijkswaterstaat coordinates the salvage of the ship.
Vanmorgen om 11:30 uur arriveerde de #FremantleHighway op zijn tijdelijke plek, 16 kilometer boven #Schiermonnikoog en #Ameland. Het slepen van het schip is zonder problemen verlopen. Lees het hele bericht in onze nieuwsfeed. Deze staat weer live! 👉 https://t.co/YMYDwNV82c pic.twitter.com/lsry0OHrH0
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) July 31, 2023
Het slepen van de #FremantleHighway is aan het begin van de middag begonnen. De rook van het vrachtschip verminderde aanzienlijk en daar heeft de bergerscombinatie #Multraship / #SmitSalvage direct gebruik van gemaakt. Lees de volledige update! 👉 https://t.co/YMYDwNV82c pic.twitter.com/ttmCBOgF3G
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) July 30, 2023
Rijkswaterstaat coördineert de berging van het schip. Volg voor ontwikkelingen de nieuwsfeed van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/07/nieuwsfeed-vrachtschip-noordzee.
Door de huidige zuidwestenwind is het nu niet mogelijk om de #FremantleHighway te verslepen. Lees de hele update in onze nieuwsfeed 👉https://t.co/YMYDwNV82c
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) July 29, 2023
📸@kustwacht_NL pic.twitter.com/SEwEzONn99
Rijkswaterstaat coördineert de berging van het schip. Volg voor ontwikkelingen de nieuwsfeed van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/07/nieuwsfeed-vrachtschip-noordzee.
Rijkswaterstaat coördineert de berging van het schip. Volg voor ontwikkelingen de nieuwsfeed van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/07/nieuwsfeed-vrachtschip-noordzee.
Vanochtend is de sleepverbinding tussen de Fairplay 30 en de Fremanlte Highway even verbroken, maar de bergers hebben de sleepverbinding snel hersteld.
Naast de Fairplay 30 zijn op dit moment de volgende schepen ter plaatse: Guardian (sleper), Multrasalvor 4 (bergingsvaartuig), Hunter (sleper), Arca (oliebestrijdingsvaartuig) en de Hurricane (RIB). Deze schepen blijven in de buurt van de Fremantle Highway om de situatie te monitoren, ook tijdens het verplaatsen van het schip.
Rijkswaterstaat en de bergingsbedrijven zijn gestart met de voorbereidingen voor het verslepen van het vrachtschip naar een ander gebied. De Kustwacht begeleidt de omliggende scheepvaart zodat zij zo min mogelijk hinder ervaren.
Rijkswaterstaat coördineert de berging van het schip. Lees hier meer over op de nieuwsfeed van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/07/nieuwsfeed-vrachtschip-noordzee
Door deze afname van temperatuur ontstond een veiligere situatie voor de bergers om aan boord te gaan. De bergers zijn via de Multrasalvor 4 aan boord gegaan van de Fremantle Highway.
Het is de bergers gelukt om een nieuwe, stevigere sleepverbinding tot stand te brengen via de bovenkant van het schip. Hierdoor kan het schip beter verplaatst en onder controle gehouden worden. De bergers blijven niet aan boord van de Fremantle Highway maar gaan terug naar de bergingsschepen. De sleepverbinding is met de Fairplay 30.
Rijkswaterstaat bekijkt verschillende scenario’s om vervolgstappen te bepalen.
De Fremantle Highway bevindt zich op dit moment 23 kilometer noord van Terschelling, tussen de vaarroutes.
(Om verwarring te voorkomen: de eerdere noodsleepverbinding zat meer aan de onderkant van het schip. Deze is nu los en vervangen voor de nieuwe sleepverbinding.)
Een team specialisten is bezig met het beoordelen van de situatie en het vaststellen van het beste plan van aanpak.
Vragen over deze aantallen en de invloed op de brand en berging kunnen wij niet beantwoorden.
De bergers houden de situatie in de gaten en verzamelen informatie voor een bergingsplan. Het kustwachtvliegtuig maakt in de ochtend nieuwe beelden van de Fremantle Highway.
Verder zijn de de volgende schepen ter plaatse:
- Guardian (sleper)
- Multrasalvor 4 (bergingsvaartuig)
- Hunter (sleper)
- Arca (oliebestrijdingsvaartuig)
Dagsamenvatting van donderdag 27 juli
De Fremantle Highway is op donderdag gecontroleerd richting Terschelling gedreven. Dit vormt geen extra risico’s. Op basis van stroom- en windrichting wordt de meest gunstige driftrichting bepaald.
De sleepboot Fairplay 30 heeft de noodverbinding overgenomen van de Hunter. De nieuwe sleepverbinding is sterker dan de vorige. De Fairplay 30 houdt het schip tussen de vaarroutes zodat de scheepvaart op veilige afstand kan passeren.
In de namiddag zou het schip worden gedraaid om met de stroming terug richting het oosten te drijven. Door het veranderen van de windrichting is dit plan bijgesteld. In de loop van de avond is de Fremantle Highway op zijn plaats gehouden door de sleepboot. De stroom- en windrichting worden continue gemonitord om de meest gunstige driftrichting te bepalen.
De brand woedt nog steeds en er is nog steeds veel rookontwikkeling. Wel lijkt de intensiteit van de brand te zijn afgenomen ten opzichte van gisteren. Het is nog niet veilig om een bergingsteam aan boord van het schip te brengen.
Het schip wordt niet meer constant gekoeld om te voorkomen dat er overbodig veel water aan boord komt. Dit brengt de stabiliteit van het schip in gevaar. Op woensdag werd er wel doorlopend gekoeld omdat de brand toen heviger was.
Een bergingsteam aan boord van de noodsleper Guardian houdt de situatie ter plaatse in de gaten. Ze verzamelen informatie voor een bergingsplan. Het kustwachtvliegtuig monitort de situatie vanuit de lucht. De situatie is nog steeds stabiel.
Een team specialisten is bezig met het beoordelen van de situatie en het vaststellen van het beste plan van aanpak.
Eerder dreef het schip gecontroleerd naar het westen. Op basis van de stroom- en windrichting wordt de meest gunstige driftrichting bepaald.
(Om verwarring te voorkomen: de eerdere genoemd afstand van 27 kilometer tot Ameland was het moment dat het schip de melding deed bij de Kustwacht. Dat de stroming (getijstroom) verandert is een normaal en natuurlijk proces).
Bronvermelding: kustwachtvliegtuig.
Op de video is schade aan het schip te zien. Dit is afbladderende verf. Er zijn vooralsnog geen scheuren of gaten waargenomen.
De brand woedt nog steeds aan boord en rook komt uit het schip. Dit zorgt ervoor dat het nog niet veilig is voor personen om aan boord te gaan. Het schip wordt niet meer constant gekoeld om te voorkomen dat er overbodig veel water aan boord komt. Dit brengt de stabiliteit van het schip in gevaar. Eerder werd er continue gekoeld omdat de brand toen heviger was.
Een bergingsteam aan boord van de noodsleper Guardian monitort de situatie. Ze verzamelen informatie voor een bergingsplan. Het kustwachtvliegtuig maakt beelden vanuit de lucht.
Een kapitein besluit of het schip geëvacueerd wordt. Het feit dat gezegd wordt "dat gaan we nu niet doen" is geen beslissing, maar een samenvatting van de overleggen tussen de kapitein en de Kustwacht.
Dagsamenvatting van woensdag 26 juli
Op dinsdagavond, kort voor middernacht ontving het Kustwachtcentrum een melding over brand aan boord van het vaartuig Fremantle Highway, dat 27 kilometer noord van Ameland voer. Daaropvolgend werden verschillende varende eenheden en het Maritime Incident Respons Group (MIRG) gealarmeerd. De twee kustwachthelikopters vlogen volgens procedure naar Rotterdam om dit brandweerteam op te pikken. De helikopters zijn vervolgens ingezet voor de evacuatie.
Alle 23 bemanningsleden zijn van boord gehaald. Een deel van de bemanning is van boord gesprongen en uit het water gehaald door reddingboten van de KNRM en Rederij Noordgat. De kustwachthelikopter heeft de overige bemanningsleden van boord gehaald.
Eén bemanningslid is helaas overleden. Hoe dat is gebeurd is niet bekend bij de Kustwacht. Meerdere bemanningsleden raakten gewond. De opvarenden zijn naar Lauwersoog en vliegveld Eelde gebracht. Daar werden ze opgevangen door ambulancepersoneel.
Het bergingsvaartuig Hunter heeft een noodverbinding met het schip om het schip op zijn plaats te houden. De Fairplay 30 koelt de zijkanten van het schip met de brandblusinstallatie aan boord.
De brand aan boord van de Fremantle Highway kan nog niet geblust worden, bijvoorbeeld met blusinstallaties van de sleepboten. Het blussen van de brand kan door water in het schip zorgen voor stabiliteitsproblemen. Daarnaast is het nog niet mogelijk om mensen aan boord van het schip te zetten.
Meerdere partijen, waaronder bergingsmaatschappijen en Rijkswaterstaat werken aan een plan van aanpak. De kustwachthelikopter heeft specialisten van een bergingsbedrijf naar de Guardian gebracht om de situatie ter plaatse te beoordelen. De situatie is op dit moment stabiel. De oorzaak van de brand is nog onbekend.
Later in de ochtend gaat weer het kustwachtvliegtuig vliegen om het schip en de situatie in de gaten te houden.
Zodra er meer bekend is maken we dat bekend via dit liveblog.
Ruim 30 kilometer boven Ameland staat een groot schip in brand. De 23 bemanningsleden zijn vanochtend vroeg naar Groningen Airport Eelde (in Drenthe) en naar Lauwersoog (regio Groningen) gebracht: https://t.co/GPECi1KGAJ
— Veiligheidsregio Fryslân (@VRFryslan) July 26, 2023
Meer informatie over het incident: @Kustwacht_nl https://t.co/WDC3iIr4aT
De oorzaak van de brand is nog onbekend.
De Fremantle Highway bevindt zich op dit moment op ongeveer 27 kilometer ten noorden van de kust van Ameland. Er woedt nog steeds een brand aan boord. Er zijn nog steeds meerdere hulpdiensten nabij het schip aanwezig.
In deze infographic leggen we de verschillende taken uit van de Kustwacht, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Reddingsbrigade bij een zoek- en reddingsactie.
Download infographicPers/media: +31 (0) 88- 950 2222
Eenheden
-
Reddingboten KNRM
In dienst van: KNRM Bekijk Reddingboten KNRM -
Guardian
In dienst van: Kustwacht Bekijk Guardian -
Frans Naerebout
In dienst van: Rijkswaterstaat Bekijk Frans Naerebout -
Barend Biesheuvel
In dienst van: Kustwacht Bekijk Barend Biesheuvel -
Arca
In dienst van: Rijkswaterstaat Bekijk Arca Hurricane
In dienst van: Rederij NoordgatHunter
In dienst van: Rederij NoordgatNordic
-
SAR-helikopter
In dienst van: Kustwacht Bekijk SAR-helikopter -
Kustwachtvliegtuig
In dienst van: Kustwacht Bekijk Kustwachtvliegtuig