Kustwachtvliegtuig

Het kustwachtvliegtuig vliegt dagelijks boven de Noordzee voor controle- en observatievluchten. Dit om verontreinigingen (olie/chemicaliën) en de bron hiervan op te sporen en te identificeren. Daarnaast voeren ze scheepvaartcontroles en visserijinspecties uit. Bij zoekacties op het water kan het kustwachtvliegtuig ook ondersteunen.

Kustwachtvliegtuig vliegt voor de kust
Naam
Kustwachtvliegtuig
In dienst van
Kustwacht
Beherende instantie
ISR Support Europe
Thuishaven
Schiphol-Oost
Bemanning
2 aerial officers en 2 vliegers
Lengte
22.3 meter
Breedte
25.9 meter
Snelheid
patrouillesnelheid 296 kilometer per uur / maximumsnelheid 448 kilometer per uur
voortstuwing
2x Pratt & Whitney turbopropeller motoren, 1800 pk per motor
Type
Dash 8-106

Bemanning

De Aerial Officers (luchtwaarnemers) zijn in dienst van Rijkswaterstaat, de Douane, de Koninklijke Marechaussee en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De piloten zijn in dienst van ISR Support Europe. De Kustwacht heeft totaal twee toestellen. Daarvan is er steeds één operationeel inzetbaar. De andere is dan beschikbaar voor trainingsvluchten, onderhoud, voor internationale inzet (FRONTEX) of dient als reservetoestel.

Uitrusting

De vliegtuigen zijn uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings-, foto- en videoapparatuur en andere hulpmiddelen, waaronder:

  • Een ‘surface radar’ die het aanwezige scheepvaartverkeer in een groot zeegebied in kaart brengt;
  • Opsporing van kleine objecten op het water, bijvoorbeeld een drenkeling, via een ViDAR-sensor;
  • De mogelijkheid tot het afwerpen van rookmarkeerders en databoeien om een locatie te markeren;
  • De mogelijkheid tot het afwerpen van een reddingsvlot;
  • Een dataverbinding voor het versturen en ontvangen van data op elke afstand.

Onderhoud

De vliegtuigen worden gehuurd van en onderhouden door ISR Support Europe. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het leveren van de piloten. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) begeleidde de inkoop van de dienstverlening, door middel van een afgesloten prestatiegericht contract. DMO is verantwoordelijk voor het zekerstellen van de juiste uitvoering van het contract.

Registraties

De vliegtuigen krijgen de registraties PH-CGD en PH-CGE.

Gerelateerd

Informatie speciaal voor

Terug naar boven