Interview
“Op het water ben je vooral op jezelf aangewezen”
Nog een paar weken en dan begint Jelmer van Beek aan de grootste zeiltocht van zijn leven: de Ocean Race VO65 Sprint Cup. De afgelopen maanden stonden voor hem in het teken van voorbereidingen. “Als zeiler wil je nooit in nood raken op plekken waar hulp lang op zich laat wachten. Daarom is een goede reisvoorbereiding cruciaal.”
Wedstrijdzeiler
Na zijn studie verkoos Jelmer van Beek, inmiddels 27 jaar, een carrière als professioneel wedstrijdzeiler boven een ‘gewone baan’. Een goede keuze, zo blijkt, want niets maakt hem gelukkiger. Jelmer: “Ik moest er na mijn opleiding niet aan denken dat ik een baan zou hebben waarbij ik binnen moest zitten. Nee, laat mij maar lekker varen. Ik ben erg tevreden als beroepszeiler.”
Zo fit en goed voorbereid mogelijk het water op
Bang op het water is Jelmer eigenlijk nooit. Als schipper van Team JAJO heeft Jelmer een goed team om zich heen en tijdens wedstrijden is iedereen tot in de puntjes voorbereid. Jelmer: “Een bekende uitdrukking in ons vak is: een schip is zo sterk als de bemanning. En dat klopt helemaal. Bij elke race moeten we zo fit en goed voorbereid aan de start verschijnen. We hebben voldoende eten bij ons. Een watermaker plús reservewater. We kennen de routes. We hebben historische data verzameld, de laatste updates van de hydrografische kaarten, we weten het weer en de verwachtingen. Allemaal even belangrijk. Je wilt geen storm in varen. Of ergens de bodem raken. Of zonder water komen te zitten. Dat is levensgevaarlijk.”
“Je wilt geen storm in varen. Of zonder water komen te zitten. Dat is levensgevaarlijk.”
Jelmer
Een beetje gek
Ondanks zijn deelname aan al talloze grote races, noemt Jelmer zichzelf niet per se avontuurlijk. “Eerder een beetje gek”, lacht hij. “Het zeilen is een spartaans leven. Al die dagen op zee. De hoge golven en de uitdagende omstandigheden. Leven van gedroogd voedsel waar je een beetje warm water bij gooit. Standaard is het niet, dat besef ik. Maar tegelijk zoek ik nooit onnodig gevaar op. Het is mijn werk om veilig bij de finish te komen. En daar ben ik goed in. Omdat ik weet dat ik onderweg te moe ben, doe ik alle voorbereidingen van tevoren op kantoor.”
Veiligheid en noodscenario’s
Jelmer geeft graag een inkijkje hoe het er tijdens een wedstrijd aan boord aan toe gaat. “De taken zijn dan heel duidelijk verdeeld”, vertelt hij. “In mijn ogen is dat cruciaal bij een goede reisvoorbereiding. We hebben bovendien voor alle mensen en materialen een back-up geregeld. En we hebben vooraf veel met elkaar gepraat over veiligheid. Dat hebben we uitgewerkt in noodscenario’s. Stel: iemand breekt zijn arm, wat doen we? Stel dat de motor niet meer werkt, wat doen we dan? Wat als de verlichting ‘s nachts uitvalt, hoe zorgen we voor noodverlichting? Als we in nood raken, wie kunnen we bellen of wat kunnen we doen? Het voelt prettig dat we dit soort dingen vooraf al hebben uitgevogeld.”
Een goede reisvoorbereiding
Natuurlijk is zeilen Jelmer’s werk, dus is het logisch dat hij zich goed voorbereidt. Toch is hij van mening dat iedereen dat zou moeten doen. “Niemand moet zomaar het water op gaan, ook al is het maar voor twee of drie dagen. Je kunt altijd op plekken komen waar het (te) lang duurt tot je hulp krijgt.” Hij besluit: “Die afhankelijkheid moet je toch niet willen!? Bereid je voor, want op het water ben je vooral op jezelf aangewezen.”
Ocean Race VO65 Sprint Cup
In The Ocean Race VO65 Sprint Cup varen een vijftal zeilschepen van het type VO65’s etappe 1, 6 en 7 van The Ocean Race. Hiermee is de Ocean Race V065 Sprint Cup een volwaardig onderdeel van The Ocean Race, en zal achtereenvolgens Alicante, Kaap Verdi, Aarhus, Den Haag en Genua aan doen. Op 15 januari start de race.