Advies voor containerschepen bij Waddeneilanden

De Verkeerscentrale Den Helder voert actieve verkeersbegeleiding uit op een gedeelte van de noordelijke en zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden. De verkeersleiders adviseren schepen bij ongunstige weersomstandigheden om de noordelijke in plaats van de zuidelijke route te nemen. De Kustwacht ondersteunt hierbij door tijdens bepaalde weersomstandigheden een navigatiebericht aan de scheepvaart te sturen.

De Kustwacht geeft bij slecht weer routeadviezen aan containerschepen

Aanleiding

Op 2 januari 2019 verloor het containerschip MSC Zoe 342 containers boven de Waddeneilanden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onderzocht dit incident. Het onderzoeksbureau MARIN deed een vervolgonderzoek. De OVV stelt dat het risico op containerverlies het grootst is, wanneer de golfrichting dwars op het schip staat. Dit gebeurt als de golven uit noordnoordwestelijke richting komen, loodrecht op de zuidelijke vaarroute.

Noordelijke en zuidelijke route

Op de Noordzee zijn vaarroutes voor schepen ingericht. Boven de Waddeneilanden bevinden zich twee internationale vaarroutes, een noordelijke en zuidelijke. De zuidelijke vaarroute ligt op ongeveer 20 tot 30 kilometer uit de kust. De noordelijke route is vastgesteld als de verplichte route voor een aantal categorieën tankers met olie, vloeibaar gemaakte gassen of schadelijke vloeibare stoffen.

Verkeersbegeleiding

De minister van Infrastructuur en Waterstaat besloot in juni 2022 tot de invoering van het nieuwe Vessel Traffic Service (VTS)-gebied ‘Off Texel’. Dit nieuwe VTS-gebied is sinds 3 november 2025 actief. In een VTS-gebied krijgen schepen verkeersbegeleiding, vergelijkbaar met luchtverkeersleiding. Elk schip dat dit gebied wil invaren, moet zich melden bij de Verkeerscentrale Den Helder.

Advies bij hoge golven

Afhankelijk van de lengte van het containerschip en de golfhoogte gelden verschillende adviezen. Deze route- en veiligheidsadviezen zijn gebaseerd op de onderzoeken van de OVV en het MARIN. De verkeerscentrale Den Helder geeft deze adviezen via de marifoon aan de scheepvaart.

In de afbeelding is het nieuwe Vessel Traffic Service (VTS)-gebied ‘Off Texel’ aangegeven en hierin krijgen schepen verkeersbegeleiding door de verkeerscentrale Den Helder.

Navigatieberichten

De Kustwacht verstuurt navigatieberichten bij bepaalde weersomstandigheden. Een navigatiebericht is een bericht aan zeevarenden met informatie over veiligheids- en vaaromstandigheden, zoals wijzigingen in betonning, gevaren of beperkingen in vaarwegen.

Containerschepen met een lengte tussen de 100 tot en met 200 meter

Deze containerschepen krijgen bij een golfhoogte van 3 meter of meer het advies om noodzakelijke maatregelen te nemen en/of een alternatieve koers te varen. Dit advies is bedoeld om te voorkomen dat het schip hevige slingerbewegingen maakt en zo containers kan verliezen.

Inhoud navigatiebericht

Bij een golfhoogte van 3 meter of meer sturen we onderstaand navigatiebericht aan de scheepvaart. In het bericht staan de adviezen gebaseerd op de lengte van het containerschip.

Wave height warning >300CM TSS TERSCHELLING – GERMAN BIGHT issued at xxxxxx UTC xxx

CONTAINER VESSELS WITH A LENGTH OF 100-200M ARE AT RISK OF LOSING CONTAINERS DURING
HEAVY SEA CONDITIONS, IN PARTICULAR WITH WAVES FROM A WEST-NORTHWEST TO NORTHERLY
DIRECTION.
THESE VESSELS SHOULD ALTER COURSE IF NECESSARY TO AVOID COMING ABEAM TO THE WAVES
AND TAKE OTHER APPROPRIATE MEASURES TO AVOID LOSING CONTAINERS.

Containerschepen langer dan 200 meter

Deze containerschepen krijgen bij een golfhoogte van 4 meter of meer het advies om de noordelijke route te nemen.

Inhoud navigatiebericht

Bij een golfhoogte van 4 meter of meer sturen we onderstaand navigatiebericht aan de scheepvaart. In het bericht staan de adviezen gebaseerd op de lengte van het containerschip.

Wave height warning >400CM TSS TERSCHELLING – GERMAN BIGHT issued at xxxxxx UTC xxx

CONTAINER VESSELS ARE AT RISK OF LOSING CONTAINERS AND TOUCHING THE SEABED DURING HEAVY SEA CONDITIONS, IN PARTICULAR WITH WAVES FROM A WEST-NORTHWEST TO NORTHEASTERLY DIRECTION.
– ALL CONTAINER VESSELS SHOULD ALTER COURSE IF NECESSARY TO AVOID COMING ABEAM TO THE WAVES AND TAKE OTHER APPROPRIATE MEASURES TO AVOID LOSING CONTAINERS.
– CONTAINER VESSELS WITH A LENGTH ABOVE 200M ARE STRONGLY ADVISED TO FOLLOW AN ALTERNATIVE ROUTE VIA TSS EAST FRIESLAND.

Tijdlijn

  • 2 januari 2019: MSC Zoe verliest 342 containers boven Waddeneilanden
  • 10 januari 2019: Onderzoeksraad voor Veiligheid opent onderzoek ‘Overboord geslagen containers MSC Zoe’
  • 31 oktober 2019: Onderzoeksraad voor Veiligheid brengt tussentijdse waarschuwing uit
  • 31 oktober 2019: Kustwacht verstuurt dagelijks navigatiebericht en roept schepen bij golfhoogte van 5 meter of meer actief op
  • 11/12 februari 2020: OOCL Rauma verliest 7 containers
  • 12 maart 2020: Tweede Kamer hoorzitting / rondetafelgesprek: Scheepvaart zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden
  • 25 juni 2020: OVV publiceert onderzoeksrapport vaarroutes Waddeneilanden
  • 26 juni 2020: MARIN publiceert onderzoeksrapport
  • 26 oktober 2020: Minister stuurt vervolgonderzoek van MARIN containerschepen aan Tweede Kamer
  • 27 oktober 2020: Kustwacht past navigatiebericht aan. Ook advies voor kleinere containerschepen opgenomen.
  • 28 oktober 2020: Tweede Kamer hoorzitting / rondetafelgesprek: OVV-rapport containerramp MSC Zoe
  • 12 november 2020: Kustwacht breidt adviezen en informatie uit voor containerschepen boven Waddeneilanden.
  • 7 april 2021: Baltic Tern verliest 5 containers
  • 19 februari 2022: Marcos V verliest 26 lege containers
  • 1 november 2022: Naar aanleiding van nieuw onderzoek zijn de waarschuwingen aangepast naar lagere golfhoogten (3,5 > 3 meter, 4,5 > 4 meter). Deze zijn in samenspraak met Duitsland, Denemarken en Nederland gemaakt.
  • 3 november 2025: Actieve verkeersbegeleiding boven Waddeneilanden door Verkeerscentrale Den Helder

Links

Informatie speciaal voor

Terug naar boven