Nieuws
Twee schepen gekaapt tijdens oefening Port Defender
Maandagochtend ontving het Kustwachtcentrum in Den Helder een noodmelding van een gekaapt bevoorradingsschip. Dit was de start van de meerdaagse anti-terreur oefening Port Defender. Hier bleef het niet bij, want naast het bevoorradingsschip wisten de terroristen ook een ferry met 300 passagiers te kapen. Al snel werd duidelijk dat de terreurgroep het gemunt had op de Nederlandse kritische infrastructuur.
Opschaling
Na het ontvangen van de noodmelding van het gekaapte bevoorradingsschip werd vanuit het Kustwachtcentrum contact gelegd met de meldkamer in Driebergen. Vanuit daar werden verschillende procedures in gang gezet. In het Kustwachtcentrum werd het Maritiem Informatie Knooppunt omgetoverd tot commandopost voor het Korps Mariniers. De ruimte ernaast werd bezet door het Operationeel Team van de Kustwacht, aangevuld met een liaison van de Dienst Speciale Interventies (DSI).
Ogen op zee
Het kustwachtvliegtuig steeg op vanaf Schiphol en lokaliseerde al snel met behulp van sensoren het gekaapte bevoorradingsschip. Vanuit de lucht hield het kustwachtvliegtuig het schip in de gaten. Hierdoor hadden de veiligheidsdiensten ‘ogen’ op zee.
Interventie
Op de marinehaven in Den Helder maakten operators van de speciale marinierseenheid NLMARSOF zich gereed. Per helikopter voerden zij een interventie uit. Omdat de hoofdmotor van het bevoorradingsschip was uitgeschakeld werd de Guardian, een noodhulpsleper van de Kustwacht, ingezet om een sleepverbinding te maken.
Kritische infrastructuur
In de haven werd het bevoorradingsschip onderzocht. Tijdens dit onderzoek werd bewijsmateriaal aangetroffen waaruit bleek dat de terreurgroep het gemunt had op de Nederlandse kritische infrastructuur. Deze ontdekking werd gevolgd door een nieuwe dreiging: een gekaapte ferry met 300 passagiers aan boord.
Doelwit
Het Operationeel Team van de Kustwacht bracht in beeld welke kritische infrastructuur op zee mogelijk doelwit kon zijn. Van windparken tot kabels op de bodem van de Noordzee. Ook de omliggende scheepvaart werd in kaart gebracht.
Passagier overboord
Terwijl het kustwachtvliegtuig de ferry vanuit de lucht in de gaten hield, zagen de Aerial Officers aan boord van het vliegtuig een passagier overboord gaan. Dit meldden zij bij de Kustwacht. Een helikopter van de Kustwacht haalde de drenkeling uit het water.
Terroristen ingerekend
Na lang en vruchteloos onderhandelen met de terroristen aan boord van de ferry grepen de mariniers wederom in, zowel via de lucht als over het water. De terroristen werden vervolgens ingerekend.
Brand
De oefening was nog niet voorbij, want na het heroveren van de ferry brak er brand uit aan boord van het schip. Het Operationeel Team van de Kustwacht had deze situatie gelukkig voorzien. Daardoor stond het ‘Maritime Incident Response Group Netherlands (MIRG.NL)’ al klaar om door de kustwachthelikopter naar het schip gevlogen te worden. Het lukte om de brand te blussen. Een liaison van de Marinebrandweer sloot tijdens deze operatie aan bij het Operationeel Team.
Oefening Port Defender
Port Defender is sinds 2016 een jaarlijks terugkerende oefening in en rond de haven van Rotterdam. Naast de gekaapte schepen vonden er nog meer terreurdreigingen plaats tijdens deze meerdaagse oefening, zoals een gestolen vliegtuig waarmee een aanslag gepleegd zou worden op het windpark Hollandse Kust Zuid. De anti-terreur oefening is vooral bedoeld om de samenwerking tussen verschillende veiligheidsdiensten te trainen.
Naast de Kustwacht werkten ook onder andere het Havenbedrijf Rotterdam, Defensie, de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de Politie Landelijke Eenheid mee aan deze oefening.