Hulpdiensten oefenen grote evacuatie op zee

17-05-2024    09:54 uur

Hoe evacueer je snel en slim honderden mensen vanaf een ferry? Wat heb je nodig om iedereen veilig naar de wal te brengen? En hoe kunnen hulpdiensten daarvoor het beste samenwerken? Dat oefenen we zaterdag 1 juni 2024 tijdens de oefening LIVEX.

Reddingboot vol met evacuees tijdens LIVEX 2019

Veel eenheden ingezet

Tijdens deze grootschalige evacuatieoefening werken verschillende hulporganisaties samen om de opvarenden van de DFDS-ferry ‘Princess Seaways’ in veiligheid te brengen. Uiteindelijk brengen we al die opvarenden aan land. Daarvoor zetten we onder andere meerdere schepen, reddingboten, helikopters, een vliegtuig, ambulances, (hulpverlenings)voertuigen, meldkamers en crisisteams in.

Deelnemende organisaties

Tijdens de LIVEX werken veel organisaties intensief samen: de Kustwacht, Veiligheidsregio Kennemerland, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), Port of Amsterdam, het Rode Kruis en Rijkswaterstaat. Het doel is naast het trainen van de eigen vaardigheden om met elkaar te oefenen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen zijn rol weet bij een massa-evacuatie vanaf zee.

Meerdere locaties

De LIVEX speelt zich af voor de kust van IJmuiden, rondom de Vissershaven, de Noordersluisweg en de DFDS-terminal in IJmuiden. Daarnaast wordt voor de voorbereidingen ook de Felison Cruise Terminal gebruikt. Verder doen het Kustwachtcentrum in Den Helder en de meldkamer in Haarlem mee aan de oefening. De deelnemers aan de oefening proberen de overlast voor omwonenden en omringende bedrijven zoveel mogelijk te beperken. Toch valt geluidshinder niet uit te sluiten. De oefening vindt plaats tussen 10:00 en 14:30 uur.

Opvang en coördinatie

De Veiligheidsregio Kennemerland richt op het terrein van het kantoor van de KNRM een opvanglocatie in. Een Commando Plaats Incident (CoPI) en een Regionaal Operationeel Team (ROT) ondersteunen en coördineren de opvang van alle evacués op land. Het Kustwachtcentrum in Den Helder coördineert de evacuatie op zee.

Verbod drones

Vanwege de aanwezigheid van meerdere helikopters en het kustwachtvliegtuig geldt er een vliegverbod van 09:00 tot 14:30 uur voor luchtverkeer dat niet deelneemt aan de oefening. Dit geldt dus ook voor drones, zodat zij de veiligheid van het vliegverkeer niet in gevaar kunnen brengen. Het overtreden van dit vliegverbod is een strafbaar feit.

Voorgaande LIVEX-oefeningen

De LIVEX werd ook in 2009 en 2014 gehouden op de Noordzee. In 2019 vond de oefening plaats op en nabij de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.

Meer informatie

Op de speciale website over de oefening reddingopzee.nl is het laatste nieuws over de oefening te vinden en informatie over de deelnemende organisaties en eenheden.

Cijfers oefening

• 1 DFDS-ferry ‘Princess Seaways’
  • 2 varende schepen die evacuees opvangen
  • 500 figuranten