Nieuws
Kustwacht controleert noordelijke Noordzee op verontreinigingen tijdens Tour d’Horizon
De Kustwacht controleerde begin juli in vier dagen tijd talloze olie- en gasplatforms in internationale wateren. Met deze jaarlijkse ‘Tour d’Horizon’ voorkomen we dat de zee vervuild raakt. Aerial Officer (luchtwaarnemer) Roland blikt terug op de grootschalige controleronde.

Een belangrijke klus
Vier dagen lang was het Kustwachtvliegtuig onderweg. Eerst van Amsterdam naar het Noorse Stavanger, toen naar het nog noordelijker gelegen Bergen, en vervolgens naar het Schotse Inverness. Daarna keerde vliegtuig, met enkele duizenden kilometers onder de vleugels, terug naar Schiphol. De Tour d’Horizon was een omvangrijke, maar nuttige operatie.
Verder weg
“We controleren tijdens de Tour d’Horizon vooral olie- en gasplatforms die buiten de territoriale wateren liggen”, vertelt Roland, die dit jaar voor het eerst meeging met de vierdaagse controle. “Deze platforms zijn minder vaak in beeld dan de locaties die dichterbij de kust liggen. De ‘Tour’ geeft ons de mogelijkheid om ook deze locaties te bezoeken, zodat we ook deze in beeld houden.”

Verdrag van BONN
Elk jaar organiseert de Kustwacht zo’n Tour d’Horizon. Deze inspectieronde langs de internationale wateren is onderdeel van het Verdrag van BONN. In het verdrag, ondertekend door de Europese Unie en tien landen rond de Noordzee, staat hoe deze landen samen vervuiling in de Noordzee tegengaan. Eén van de afspraken uit het verdrag is dat alle landen één keer per jaar een grootschalige controleronde doen vanuit de lucht.
Team
Dit jaar gingen vier Aerial Officers (vanuit verschillende diensten), twee piloten, en één technicus mee. Per vlucht waren steeds twee Aerial Officers aan het werk. Eén had de functie van sensor operator – hij of zij bedient de camera – en de ander was de mission commander. Diegene houdt de radar en infrarood- en UV-scanner in de gaten en legt verontreinigingen vast.

Meerdere olievlekken
“We zijn heel tevreden over het verloop van de Tour”, blikt Roland terug. In vier dagen tijd noteerden hij en zijn collega’s meerdere verontreinigingen. “Als we een vermoedelijke olievlek spotten op de radar, vlogen we ernaartoe en legden we zoveel mogelijk informatie vast. We noteerden de positie van de vlek, de lengte, breedte en de kleur. Ook maakten we foto’s en video’s.”
Grote verontreinigingen
Bij grote verontreinigingen die opgeruimd moeten worden, hadden we eventueel rechtstreeks contact kunnen leggen met de Kustwacht die verantwoordelijk is voor de wateren waar we op dat moment boven vliegen. Maar dat was tijdens deze Tour niet nodig: alle olievlekken waren relatief klein.”
Informatie naar internationale Kustwachten
Wat ze wél doen met de informatie? “Die stuurden we na elke vlucht naar de Nederlandse Kustwacht. Vanuit daar hebben onze collega’s de informatie gedeeld met de internationale Kustwachten.” Daarnaast schrijft Roland een verslag over de volledige Tour d’Horizon, dat wordt gedeeld met alle ondertekenaars van het Verdrag van BONN.

Overzicht behouden
Meevliegen op een Tour d’Horizon betekent hard werken, ontdekte Roland. “Vooral op de derde dag ontdekten we veel verontreinigingen. Ik was de mission commander en had dus de taak om leiding te geven aan de operatie. Als je meerdere verontreinigingen tegelijk spot, is het belangrijk om eerst alle data van de ene verontreiniging vast te leggen, voor je je op de volgende richt. Anders ben je het overzicht zomaar kwijt.”
Bijdragen aan een schone Noordzee
Toch kijkt de Aerial Officer kijkt met een goed gevoel terug op zijn eerste Tour d’Horizon. “Het was heel interessant om over wateren te vliegen waar we normaal niet komen en de soms gigantische olieplatforms met eigen ogen te zien.” Een steentje bijdragen aan een schone Noordzee voelt goed, laat hij weten. “Zo lang er naar olie en gas geboord wordt, kunnen verontreinigingen nooit helemaal voorkomen worden. Maar door deze controles uit te voeren, kunnen we wél voorkomen dat de gevolgen beperkt blijven.”