Nautisch beheer

Onder nautisch beheer verstaan we: de zorg voor veilig en vlot scheepvaartverkeer. Veilige en vlotte doorvaart is belangrijk omdat de Noordzee een van de drukst bevaren zeeën ter wereld is. De Noordzee wordt volop gebruikt voor bijvoorbeeld transport, evenementen, onderzoek, het leggen van leidingen en het plaatsen van windparken. Wij stemmen deze activiteiten samen met onze partners op elkaar af. En we stellen bijvoorbeeld voorwaarden aan activiteiten en om vaarwegen vrij te houden van obstakels.

Activiteiten op zee

Op de Noordzee wordt niet alleen gevaren. Het wordt ook gebruikt voor andere activiteiten, zoals werkzaamheden of evenementen. Deze activiteiten heten North Sea Activities (NSA).

Melden van activiteiten

Activiteiten die invloed kunnen hebben op het milieu of de veilige doorvaart van schepen, moet je vooraf melden bij de Kustwacht. De Kustwacht bepaalt voorwaarden voor deze activiteiten. Dit wordt gedaan door Bureau Nautisch Beheer. Door deze voorwaarden wordt de doorvaart van het scheepvaartverkeer zo min mogelijk verstoord.

(Vergunnings)aanvragen

Bureau Nautisch Beheer beoordeelt aanvragen voor:

  • Werkzaamheden op zee;
  • Evenementen op zee;
  • Bijzondere transporten op zee;
  • Laden, lossen of bunkeren op zee.

Verkeersdiensttaken

We doen aan verkeersmanagement rondom evenementen of bouwplaatsen voor windmolenparken. Soms komt het voor dat een stuk zee niet bevaren mag worden. Bijvoorbeeld als er een scheepswrak met gevaarlijke lading ligt die opgeruimd moet worden. Wij zorgen ervoor dat een of meerdere schepen de wacht houden en erop letten dat andere schepen het verboden gebied niet invaren.

Adviserende rol

Het Bureau Nautisch Beheer heeft ook een adviserende rol. Zowel voor overheden als voor andere organisaties. We adviseren bijvoorbeeld Rijkswaterstaat over (medegebruik van) windparken op zee.

Een ander voorbeeld is het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. We adviseren dit Ministerie over de aanleg van pijpleidingen en de winning van olie en gas. We kijken hierbij hoe het risico op incidenten verkleind kan worden.

Lees meer

Regelgeving

Informatie speciaal voor

Terug naar boven