Kustwachtvliegtuig
Het kustwachtvliegtuig vliegt dagelijks boven de Noordzee voor controle- en observatievluchten. Dit om verontreinigingen (olie/chemicaliën) en de bron hiervan op te sporen en te identificeren. Daarnaast voeren ze scheepvaartcontroles en visserijinspecties uit. Bij zoekacties op het water kan het kustwachtvliegtuig ook ondersteunen.
Bemanning
De Aerial Officers (luchtwaarnemers) zijn in dienst van Rijkswaterstaat, de Douane, de Koninklijke Marechaussee en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De piloten zijn in dienst van ISR Support Europe. De Kustwacht heeft totaal twee toestellen. Daarvan is er steeds één operationeel inzetbaar. De andere is dan beschikbaar voor trainingsvluchten, onderhoud, voor internationale inzet (FRONTEX) of dient als reservetoestel.
Uitrusting
De vliegtuigen zijn uitgerust met navigatie-, communicatie-, opsporings-, foto- en videoapparatuur en andere hulpmiddelen, waaronder:
- Een ‘surface radar’ die het aanwezige scheepvaartverkeer in een groot zeegebied in kaart brengt;
- Opsporing van kleine objecten op het water, bijvoorbeeld een drenkeling, via een ViDAR-sensor;
- De mogelijkheid tot het afwerpen van rookmarkeerders en databoeien om een locatie te markeren;
- De mogelijkheid tot het afwerpen van een reddingsvlot;
- Een dataverbinding voor het versturen en ontvangen van data op elke afstand.
Onderhoud
De vliegtuigen worden gehuurd van en onderhouden door PAL Aerospace Europe. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het leveren van de piloten. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) begeleidde de inkoop van de dienstverlening, door middel van een afgesloten prestatiegericht contract. DMO is verantwoordelijk voor het zekerstellen van de juiste uitvoering van het contract.
Registraties
De vliegtuigen krijgen de registraties PH-CGD en PH-CGE.