Incident
Botsing op zee zorgt voor stuurloos vrachtschip Julietta D
Het Kustwachtcentrum in Den Helder ontvangt op 31 januari 2022 aan het einde van de ochtend een melding dat twee schepen gebotst zijn. Het gaat om de schepen Julietta D en Pechora Star. Beide schepen liggen dan ten anker in het ankervak bij IJmuiden. Het anker van het schip Julietta D houdt het niet waardoor de schepen in aanvaring komen met elkaar. Door de botsing ontstaat een gat in de machinekamer van het schip en wordt het stuurloos. Op dat moment staat er tijdens storm Corrie een windkracht van 7-8bft en golven van 5-6 meter hoog.
Evacuatie bemanning
De Kustwacht start op verzoek van de bemanningsleden van de Julietta D de evacuatie. Twee search and rescue (SAR)-helikopters worden gealarmeerd. De Belgische Kustwacht wordt om extra capaciteit gevraagd. Vanuit de plaatsen Den Helder, Pisthoolhaven en Koksijde (België) stijgen SAR-helikopters op. Daarnaast alarmeert de Kustwacht de KNRM-reddingboten van IJmuiden en Scheveningen.
De Pechora Star is verder stabiel, maakt geen water en verliest geen lading. Dit schip meert op dinsdagochtend af in de Amsterdamse haven.
SAR-helikopters
De reddingshelikopters halen alle 18 bemanningsleden van boord. De personen worden naar Schiphol-Oost gebracht. Hulpverleners wachten hier de personen op en verzorgen ze. De evacuatie is veilig verlopen. De reddingboot Koos van Messel van KNRM-station Scheveningen blijft in de buurt van de Julietta D. Ze zorgen voor een situatiebeeld richting het Kustwachtcentrum. Ze zijn daarbij de “oren en ogen ter plaatse”. Later op de avond lost de reddingboot van KNRM-station Hoek van Holland de reddingboot van Scheveningen af.
Windmolenpark
Na het evacueren van de bemanning is het schip overgelaten aan de natuur en drijft het schip door het windmolenpark Hollandse Kust Zuid. Uit voorzorg evacueert Neptune Energy de personen aan boord van het platform Q13a-A. De Julietta D passeert het platform Q13a-A, maar raakt wel de fundatie van een nog te plaatsen platform. Deze fundatie was onbemand. De Julietta D loopt door de aanvaring met de fundatie extra schade op.
Noodhulpslepers
De noodhulpsleper Guardian ligt voor reparatie in Den Helder. Dit schip ligt normaal vanaf windkracht 5 of meer op zee. De sleper ALP Ippon vervangt momenteel de taken van de Guardian. Dit schip zet koers richting de Julietta D. Het ligt op dat moment op de Noordzee boven de Waddeneilanden. De sleepboten Sovereign en de Multratug 18 varen ook richting de Julietta D. Doordat de Sovereign eerder ter plaatse is, blijft de ALP Ippon op zee ter hoogte van Den Helder.
Bergers
Aan het einde van de middag brengt een SAR-helikopter bergers aan boord van het stuurloze schip. Aan het begin van de avond lukt het de bergers om een sleepverbinding te maken tussen de Sovereign en de Julietta D. Het schip zit vast en wordt langzaam richten het westen gesleept. Weg van de kust. Een tweede sleepverbinding tussen de Multratug 18 en de Julietta D is aangelegd. Maar deze breekt later.
Rotterdamse haven
De Julietta D blijft vastzitten aan de sleepboot Sovereign. De situatie is daardoor stabiel. Op dinsdag brengt de Multratug 18 opnieuw een sleepverbinding aan. Als begeleiding vaart ook de sleper Manta mee. De sleepboten brengen daarna de Julietta D naar de Rotterdamse haven. Daar komt het in de middag aan.
In deze infographic leggen we de verschillende taken uit van de Kustwacht, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Reddingsbrigade bij een zoek- en reddingsactie.
Download infographicPers/media: +31 (0) 88- 950 2222
Eenheden
Reddingboten
In dienst van: KNRM
NH90-Helikopter
In dienst van: Belgische Luchtmacht