Incident

1 februari 2022 16:15 uur
Soort incident:  Soort incident: 

Botsing op zee zorgt voor stuurloos vrachtschip Julietta D


Het Kustwachtcentrum in Den Helder ontvangt op 31 januari 2022 aan het einde van de ochtend een melding dat twee schepen gebotst zijn. Het gaat om de schepen Julietta D en Pechora Star. Beide schepen liggen dan ten anker in het ankervak bij IJmuiden. Het anker van het schip Julietta D houdt het niet waardoor de schepen in aanvaring komen met elkaar. Door de botsing ontstaat een gat in de machinekamer van het schip en wordt het stuurloos. Op dat moment staat er tijdens storm Corrie een windkracht van 7-8bft en golven van 5-6 meter hoog.

Het vrachtschip Julietta D drift stuurloos op een onrustige zee. De foto is vanuit de SAR-helikopter genomen.

Evacuatie bemanning

De Kustwacht start op verzoek van de bemanningsleden van de Julietta D de evacuatie. Twee search and rescue (SAR)-helikopters worden gealarmeerd. De Belgische Kustwacht wordt om extra capaciteit gevraagd. Vanuit de plaatsen Den Helder, Pisthoolhaven en Koksijde (België) stijgen SAR-helikopters op. Daarnaast alarmeert de Kustwacht de KNRM-reddingboten van IJmuiden en Scheveningen.

De Pechora Star is verder stabiel, maakt geen water en verliest geen lading. Dit schip meert op dinsdagochtend af in de Amsterdamse haven.

De Kustwacht zet meerdere helikopters in om de bemanning te evacueren.

SAR-helikopters

De reddingshelikopters halen alle 18 bemanningsleden van boord. De personen worden naar Schiphol-Oost gebracht. Hulpverleners wachten hier de personen op en verzorgen ze. De evacuatie is veilig verlopen. De reddingboot Koos van Messel van KNRM-station Scheveningen blijft in de buurt van de Julietta D. Ze zorgen voor een situatiebeeld richting het Kustwachtcentrum. Ze zijn daarbij de “oren en ogen ter plaatse”. Later op de avond lost de reddingboot van KNRM-station Hoek van Holland de reddingboot van Scheveningen af.

Windmolenpark

Na het evacueren van de bemanning is het schip overgelaten aan de natuur en drijft het schip door het windmolenpark Hollandse Kust Zuid. Uit voorzorg evacueert Neptune Energy de personen aan boord van het platform Q13a-A. De Julietta D passeert het platform Q13a-A, maar raakt wel de fundatie van een nog te plaatsen platform. Deze fundatie was onbemand. De Julietta D loopt door de aanvaring met de fundatie extra schade op.

Noodhulpslepers

De noodhulpsleper Guardian ligt voor reparatie in Den Helder. Dit schip ligt normaal vanaf windkracht 5 of meer op zee. De sleper ALP Ippon vervangt momenteel de taken van de Guardian. Dit schip zet koers richting de Julietta D. Het ligt op dat moment op de Noordzee boven de Waddeneilanden. De sleepboten Sovereign en de Multratug 18 varen ook richting de Julietta D. Doordat de Sovereign eerder ter plaatse is, blijft de ALP Ippon op zee ter hoogte van Den Helder.

Bergers

Aan het einde van de middag brengt een SAR-helikopter bergers aan boord van het stuurloze schip. Aan het begin van de avond lukt het de bergers om een sleepverbinding te maken tussen de Sovereign en de Julietta D. Het schip zit vast en wordt langzaam richten het westen gesleept. Weg van de kust. Een tweede sleepverbinding tussen de Multratug 18 en de Julietta D is aangelegd. Maar deze breekt later.

Sleepboten brengen het schip Julietta D naar de Rotterdamse haven. (Foto: FlyingFocus)

Rotterdamse haven

De Julietta D blijft vastzitten aan de sleepboot Sovereign. De situatie is daardoor stabiel. Op dinsdag brengt de Multratug 18 opnieuw een sleepverbinding aan. Als begeleiding vaart ook de sleper Manta mee. De sleepboten brengen daarna de Julietta D naar de Rotterdamse haven. Daar komt het in de middag aan.

Door de aanvaring heeft het vrachtschip Julietta D een gat in de romp. Uit dit gat stroomt water. (Foto: KNRM).
Het gat in de romp zit vlak boven de waterlijn. Door de hoge golven komt er water in de machinekamer. (Foto: KNRM).

Informatie speciaal voor

Terug naar boven