Reportage
Een sleepverbinding tot stand brengen met 5 meter hoge golven
In de tweede week van april raakte een containerschip in de problemen ten noorden van Vlieland. Het containerschip kon door een vastzittend roer alleen nog in rondjes varen. Het containerschip driftte in zuidelijke richting naar de Waddeneilanden. Het maken van een sleepverbinding was noodzakelijk om het schip voor stranding te behoeden. Maar een sleepverbinding maken, met een ronddraaiend schip en 5 meter hoge golven, gaat niet zonder slag of stoot.
Strategische positie
Vanaf windkracht 5bft is onze noodhulpsleper Guardian, die in beheer is bij het Nederlandse sleep- en bergingsbedrijf Multraship, preventief op zee. “Op basis van de weersverwachting hebben we in samenspraak met het Kustwachtcentrum een strategische positie gekozen”, vertelt Johan, kapitein van de Guardian. “Vanwege deze strategische positie voeren we met de golven mee richting het driftende containerschip. Dit zorgde ervoor dat we snelheid konden maken en dat de bemanning aan dek redelijk veilig voorbereidingen konden treffen.”
Zeer moeilijke omstandigheden
Rond middernacht kon de bemanning van de Guardian gaan proberen een sleepverbinding tot stand te brengen. Hiervoor moest de Guardian zo dicht mogelijk langszij zien te manoeuvreren. Door de slechte omstandigheden van windkracht 8/9bft en 5 tot 6 meter hoge golven ging dit niet zonder risico. Johan: “Die omstandigheden werken tegen. Omdat het containerschip richting de kust blijft drijven heb je niet veel kansen. Elke keer dat je mist moet je de sleepboot opnieuw aanpassen aan het schip tot de golven dwars of voorop het schip staan. Dat kost tijd. Als de golven van achter komen kan de bemanning niet veilig op het dek werken. Dan staat het achterdek onder water.”
Van elkaar afhankelijk
“Je doet het samen met de hele bemanning. De motoren moeten goed draaien. Er moet voldoende vermogen zijn voor je hekschroef, boegschroef en sleepwinch. Je moet voorbereid zijn om rare manoeuvres te kunnen maken”, aldus Johan. De eerste stuurman van de Guardian, Dieter, hielp mee bij het treffen van de voorbereidingen op het dek. “Bij zulke hoge golven moeten we ons goed aanlijnen aan het schip. Als eerste stuurman probeer je iedereen op het dek in het oog te houden. Je bent afhankelijk van elkaar.”
Sleepverbinding
Een sleepverbinding bestaat uit 3 onderdelen. De voorloop, de rekker en de sleepdraad zelf. De rekker en de lengte van de sleepdraad vangen de klappen op tijdens het slepen met slecht weer. Johan: “Je wilt zo zeker mogelijk zijn dat je niet op je verbinding gaat breken. Daarom beginnen we met een dunne lijn, welke we afvuren met een lijnwerptoestel. Vervolgens hang je daar een dikkere opgeeflijn aan (dyneema) waaraan de voorloop (dikke dyneema) vast zit. Aan de voorloop zit de rekker en de sleepdraad vast. Deze voorloop wordt vastgezet op de bolder. Dan is de sleepverbinding tot stand gekomen en wordt de sleepdraad uitgevierd tot een bepaalde lengte”.
“Dit is erg zwaar werk. Je moet daarom zo dicht mogelijk langs het schip zien te blijven. Hoe groter de afstand, hoe meer rekker en sleepdraad er aan de voorloop hangt, des te zwaarder het voor de bemanning van het andere schip is om de sleepdraad naar boven te trekken.”
Succes
Het is de bemanning van de Guardian gelukt om een sleepverbinding tot stand te brengen en het schip weg te slepen van het verkeersscheidingsstelsel. Toen het weer beter werd is de sleepverbinding overgedragen aan de Multratug 4. De Multratug 4 heeft het containerschip naar Rotterdam gesleept.
Containers
Direct na het overdragen van de sleep is de Guardian naar de positie gevaren waar de Baltic Tern, een ander containerschip, een paar uur daarvoor vijf containers verloor. Gedurende de nacht heeft de Guardian met zoeklichten gezocht. De bemanning heeft de container met aceton aangetroffen en vastgemaakt tot deze kon worden geborgen. Dat laatste werd gedaan door een ander bergingsschip.