Persbericht


Voorkom onnodige zoekacties naar surfers

08-10-2024    15:37 uur

De statistieken liegen er niet om: van alle zoekacties op zee zijn surfers bij 10% betrokken. Dat betekent dat deze groep, bestaande uit windsurfers, kiters, golfsurfers en wingers, in de top 4 van hulpbehoevenden staan. Afgelopen jaar is de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) 225 keer in actie gekomen om surfers te helpen. Meer dan 50% van die zoekacties blijkt onnodig: de surfer staat alweer veilig aan wal!

Kusthulpverleningsvoertuig op het strand.

Onnodige zoekacties voorkomen

Deze onnodige, vaak dure en soms ook gevaarlijke zoekacties hadden voorkomen kunnen worden. Dan is het antwoord toch simpel wanneer je gevraagd wordt of je hieraan wilt bijdragen? Natuurlijk wil je dat! Maar om bij te dragen is het belangrijk om de urgentie en de noodzaak te begrijpen. Het is goed om meer te weten te komen over deze (onnodige) zoekacties.

Bewustwording en handvatten

Wat gebeurt er na een melding? Bij wie komt de melding eigenlijk binnen? Wat kost zo’n actie? En wat zijn de risico’s en uitdagingen? Naast kennis en bewustwording, zijn handvatten en tips belangrijk om onnodige zoekacties te verminderen. We verklappen alvast: de BeTraceable stickers dragen hier echt aan bij! Deze stickers kunnen het verschil maken tussen een dure en risicovolle zoekactie starten en geen onnodige zoekactie beginnen.

Veelvoorkomende situaties

Wanneer spullen aanspoelen of onbemand ronddrijven op zee, wordt er alarm geslagen: waar is de bijbehorende surfer?! Wind, stroming, de golven: deze factoren hebben invloed op wat er gebeurt met de spullen nadat een surfer er (noodgedwongen) afstand van heeft gedaan.

Surfer in veiligheid

De vrijwillige redders van de KNRM staan 24/7 paraat. Er is een boot – of misschien wel meerdere boten – uitgevaren om een vermiste surfer te zoeken… De desbetreffende surfer is inmiddels veilig aangekomen op het vasteland. Misschien heeft zijn vriend ervoor gezorgd dat er weer voet aan wal gezet kon worden.

Geen uitzondering

Dit soort situaties zijn voor Eric Rodenhuis, schipper van KNRM Stellendam, inmiddels niet meer op een hand te tellen. “Het gebeurt vaak en dat is jammer. Maar laat ik voorop stellen: als we gepiept worden en iemand mogelijk hulp nodig heeft, dan gaan we ons ding doen. Ongeacht de reden en de situatie. We komen in actie!”

Cijfers spreken nog meer dan woorden

KNRM-schipper Eric; “Van alle (16) oproepen voor een surfer in nood vorig jaar bij KNRM Stellendam, werd bijna 65% van de acties geannuleerd terwijl de boot al onderweg was. Wanneer de boot nog niet buiten de pier is, wordt er geen rapport geschreven,” aldus Eric. Het percentage annuleringen ligt dus nog veel hoger. Van de (zes) keren dat de zoekactie doorging zonder terugroeping, werd slechts in de helft van de gevallen (drie keer) een surfer in nood geholpen. In 50% van de acties voor KNRM Stellendam, stond de surfer dus veilig op het strand.

Surfmateriaal met een Be Traceable sticker

Zoekacties: van meldkamer tot redding

Als een surfer in nood is, kan er een melding bij de Kustwacht binnenkomen. Dit gebeurt wanneer iemand het noodnummer van de Kustwacht belt, of de 112-meldkamer de melding doorzet naar het Kustwachtcentrum. (Tip: sla het noodnummer van de Kustwacht op in je telefoon: 0900-0111. Dan komt je melding rechtstreeks binnen bij de Kustwacht).

Coördinatie

De Kustwacht verzamelt informatie zoals locatie en situatie, en zet passende reddingsmiddelen in. Dat zijn altijd reddingboten van de KNRM. Maar er wordt soms ook vanuit de lucht gezocht door een kustwachthelikopter, of zelfs het kustwachtvliegtuig. De Kustwacht coördineert de reddingsoperatie en werkt samen met organisaties zoals politie, de brandweer en de KNRM.

Beoordeling van de melding

Om de meest dringende hulpvragen als eerste aan te pakken en de beschikbare middelen efficiënt in te zetten, werkt de Kustwacht met een triage. Jeroen Dijkstra, Duty Officer van de Kustwacht, licht toe: “Triage bij de Kustwacht houdt in dat we bij maritieme noodsituaties snel de ernst van de situatie beoordelen en prioriteren, waarbij we nauw samenwerken en communiceren met andere reddingsdiensten en ook met de melders. We coördineren de inzet van eenheden zoals reddingboten en helikopters. Dankzij dit triageproces kunnen we snel reageren en de beschikbare middelen zo goed mogelijk inzetten om levens te redden!”

Uitdagend

Reddingsoperaties kunnen uitdagend zijn voor de redders, want volgens Jeroen worden de meeste meldingen gedaan wanneer de avond valt. “Een partner die ging surfen en niet op tijd thuis was voor het avondeten, een eenzame auto op een parkeerplaats met alleen een tas met kleding erin, een ronddobberende kite met de lijnen, bar en safetyleash er nog aan… het zijn voorbeelden van situaties waarbij de alarmbellen gaan rinkelen en we snel in actie moeten komen, zeker als het al bijna donker wordt!”.

Inzet van middelen

Dat begint bij het verzamelen van zoveel mogelijk informatie: wie heeft de melding gedaan? De partner? Een surfbuddy of een willekeurige voorbijganger op het strand? Waren er meer surfers? Wat zeggen de beelden op de strand webcams? Op basis van de beschikbare informatie neemt de Kustwacht beslissingen over de inzet van middelen. Wanneer er geen andere surfers waren, wordt eigenlijk altijd direct de KNRM gealarmeerd. In de zomermaanden wordt ook de Reddingsbrigade ingeschakeld.

We halen opgelucht adem wanneer de partner die de melding deed ons belt om te vertellen dat de ‘vermiste surfer’ net de oprit op komt rijden. Of wanneer de eigenaar van de gevonden kite laat weten dat hij nog even wat aan het drinken was in de strandtent. Maar dat betekent niet, dat we ons niet achter de oren krabben als we het kustwachtvliegtuig voor deze actie uit zijn controlevlucht hebben moeten halen. – Jeroen Dijkstra, Duty Officer bij de Kustwacht.

Inzet van de KNRM

Ook de inzet van de KNRM bij een zoekactie laat zien dat er heel wat aan de hand gehaald wordt en dat dit beter voorkomen kan worden. KNRM-schipper Eric legt uit wat er gebeurt wanneer er een melding binnenkomt: “De beschikbare vrijwilligers worden gepiept en komen zo snel mogelijk naar het reddingstation. Intussen gaan we alvast aan de slag met de actie, want eerst moet de situatie duidelijk worden. We brengen in kaart wat en waar het gebeurd is en vullen de informatie van de Kustwacht waar mogelijk aan”. Vervolgens wordt het zoekgebied en de route bepaald, want die hangt ook af van het weer en van de situatie zoals het getijde. “We zijn bij Stellendam bijvoorbeeld afhankelijk van zandbanken die in de buurt liggen”, vult Eric aan.

“Kustwacht voor KNRM Stellendam, ondersteuning bij zoekactie vereist voor vermiste surfer nabij autostrand Rockanje. Positie laatst gezien: 52 graden 6 minuten Noord, 4 graden 16 minuten Oost. Over.”

Grote uitdagingen

Grote uitdagingen bij meldingen en daaropvolgende zoekacties voor surfers zijn de beschikbare informatie en de vaak slechte weersomstandigheden. “Alle surfers zien er hetzelfde uit: een zwart pak, in de koudere perioden een zwarte cap. Daarnaast weet een melder lang niet altijd wat hij ziet, een kite en een wing zijn op grote afstand moeilijk te onderscheiden en zelfs de kleur is niet altijd goed vast te stellen vanaf het strand. Gelukkig gaat het merendeel van de surfers het water op met een buddy. Die persoon kan een goede omschrijving geven van persoon en de spullen. Dit helpt enorm bij een zoekactie.”

Surfmateriaal op het strand.

Toename van meldingen

In 2023 voer de KNRM in totaal 225 keer uit voor afgedreven of vermiste surfers waarvan meer dan 112 keer onnodig. Dat is misschien deels toe te schrijven aan de toename van meldingen. Deze toename komt volgens Eric Rodenhuis mogelijk doordat bijna iedereen tegenwoordig een mobiele telefoon heeft. “Als iemand iets ziet of denkt te zien, zoals soms geen surfer maar een zeehond, bellen ze meteen. Dat is goed, want we varen liever vier keer voor niets uit dan één keer te weinig.”

Elke melding wordt serieus genomen

Een melding van een surfer in problemen wordt altijd serieus genomen, want als een surfer echt in nood is, kan de situatie snel ernstig worden. Soms is het een kwestie van minuten voordat de situatie levensbedreigend is. Een voorbeeld hiervan is de redding van een kitesurfer die volledig verstrikt was geraakt in zijn lijnen. Op het moment dat we hem vonden, ging hij kopje onder. We waren op het nippertje op tijd. Zonder die melding had het anders kunnen aflopen.

Daar hangt een prijskaartje aan…

John Geel, Hoofd Techniek en Operaties bij de KNRM, legt uit: “Elke zoekactie kost de KNRM honderden tot duizenden euro’s. Deze kosten omvatten brandstof, onderhoud van de boten en de kosten voor de uitrusting en opleiding van onze vrijwilligers. Het verminderen van onnodige zoekacties scheelt dus flink in onze kosten. Die euro’s kunnen ingezet worden voor daadwerkelijke noodsituaties!”

De kosten van zoekacties

De KNRM gebruikt een klein rekensommetje om de kosten van een inzet te duiden: er wordt gerekend met €0,50 per PK per uur en €25,- per bemanningslid per uur. Dus bijvoorbeeld: 2×1000 PK en zes bemanningsleden is €1.150,- per uur. De KNRM is een goed doel en stuurt geen rekening. Het werk wordt volledig gefinancieerd door donateurs, stichtingen, bedrijven en nalatenschappen, zonder enige overheidssteun. “Het gebruik van de BeTraceable stickers is een simpele maar effectieve manier om ons werk efficiënter te maken en onnodige zoekacties te voorkomen.”

Helikopter inzet

Je kunt je voorstellen dat wanneer er een helikopter ingezet wordt, de kosten nog verder oplopen. Inzet van middelen om vanuit de lucht mee te zoeken, lopen al snel in de duizenden euro’s per uur. Een zoekactie duurt gemiddeld tussen de één en vier uur.

Kosten van surfspullen

De kosten verbonden aan de zoekacties kunnen dus flink oplopen. Het prijskaartje dat aan surfspullen hangt, is (voor een particulier) trouwens ook niet mis. Je zou misschien verwachten dat wanneer iemand zijn surfspullen verliest of achter moet laten, deze persoon hier melding van doet. Een wing kost nieuw tussen de €750,- en de €1.000,- en de aanschafprijs voor een wingfoilboard plus toebehoren kost al snel meer dan €2.000,-.

Kleine moeite

Toch denkt Kustwacht Duty Officer Jeroen Dijkstra dat er vrij makkelijk afstand gedaan wordt van spullen. Kiezen voor je eigen veiligheid en je spullen achterlaten is goed. Maar het feit dat er zo makkelijk omgesprongen wordt met spullen terwijl dat niet hoeft, lijkt hij niet te snappen. “Een belletje of mailtje naar de Kustwacht met informatie over het board dat je verloren bent of een BeTraceable sticker op je plank plakken zodat er contact gezocht kan worden met de eigenaar wanneer het spul gevonden wordt. Het is volgens mij niet zo moeilijk en het bespaart iedereen nog geld ook!”.

Heb jij de nieuwe Be Traceable stickers al gezien? Vraag nu aan.

Maatregelen tegen onnodige zoekacties

Dit kun jij doen:

  • Label je uitrusting: Voorzie je surfspullen van je contactgegevens met BeTraceable stickers. Dit verhoogt de kans dat je snel herenigd wordt met je materiaal en voorkomt onnodige zoekacties. Het zorgt ervoor dat de KNRM en de Kustwacht je kunnen bereiken.
  • Doe een melding: Als je uitrusting nog ronddrijft terwijl jij veilig aan wal bent, bel dan de Kustwacht (0900-0111 of 0031 88 958 4040). Geef een gedetailleerde omschrijving van je uitrusting.
  • Informeer anderen: Natuurlijk informeer je altijd iemand over je surfplannen en je verwachte terugkeertijd en locatie. Ook moet het varen met een buddy een vanzelfsprekendheid zijn. Als een surfer vooraf iemand informeert over zijn geplande surfsessie, kan deze persoon snel alarm slaan als de surfer niet terugkeert. Dit maakt vroege actie en efficiëntere zoek- en reddingsacties mogelijk en voorkomt onnodige zoekacties doordat er gerichte informatie aan de reddingsdiensten wordt verstrekt. Surfen met een buddy betekent dat er altijd iemand in de directe omgeving is die kan helpen bij een noodsituatie, wat kan voorkomen dat een situatie escaleert tot een zoekactie.

Bestel de BeTraceable sticker

Word #betraceable. Met een BeTraceable sticker zorg je ervoor dat je snel weer herenigd wordt met je materiaal en voorkom je onnodige zoekacties. Bestel je stickers eenvoudig online en ontvang ze snel op je deurmat. Zorg ervoor dat je je surfspullen labelt en je contactgegevens toevoegt.

Relevante links

Meer nieuws

Informatie speciaal voor

Terug naar boven