‘Vanuit de lucht checken we drukte bij zee en meren’

Kustwachtvliegtuig in coronatijd
Dagelijks surveilleert Kustwacht Nederland boven zee. Om verontreinigingen op te sporen, maar bijvoorbeeld ook drugs- en mensensmokkel. De luchtwaarnemers van de Kustwacht hebben sinds kort een extra taak: monitoren of mensen zich houden aan de coronamaatregelen bij de kust en grote meren. Luchtwaarnemers Coen Blijlevens en Kitty Kientz over de gevolgen van corona voor hun werk in het Kustwachtvliegtuig!

Het Kustwachtvliegtuig is schoner dan ooit. Sinds begin maart wordt de kist in de hangaar op Schiphol dagelijks volledig ontsmet. Tot het kleinste knopje aan toe. Al vanaf de eerste coronasignalen trof de Kustwacht maatregelen. En dat merken Coen Blijlevens en Kitty Kientz in hun dagelijks werk.


Sinds begin maart wordt het Kustwachtvliegtuig in de hangaar op Schiphol dagelijks volledig ontsmet.

Zelf poetsen
Coen: ‘Onze complete ploeg voor het Kustwachtvliegtuig bestaat uit 16 piloten en 11 luchtwaarnemers. Iedereen heeft vrijwillig de eigen verloven ingetrokken. Ook is de ploeg vrijwel meteen in tweeën gedeeld. Raakt iemand besmet met corona, dan is er altijd een andere crew beschikbaar.’ Ook de groep monteurs is om diezelfde reden gesplitst. En alléén de crew die daadwerkelijk dienst heeft, mag nog in de hangar op Schiphol komen. Kitty: ‘Kantoorwerk doet iedereen thuis. En de aanwezige crew maakt momenteel zelf alle ruimtes schoon. Zoals de slaapruimtes, badkamer en toiletgroep. Want ook de schoonmakers hebben geen toegang meer.’


Luchtwaarnemers Coen Blijlevens en Kitty Kientz achter de desk in het Kustwachtvliegtuig.

Afstand
In het vliegtuig zelf proberen de crewleden afstand van elkaar te houden. Kitty: ‘Maar voor de twee piloten is dat onmogelijk. Ze moeten beiden de gehele cockpit kunnen bedienen en in nood het van elkaar overnemen. De twee waarnemers per vlucht zitten wel op afstand, we schudden geen handen en overal in de hangaar staat desinfectiemiddel. En natuurlijk blijft iedereen met lichte ziekteverschijnselen thuis; ook als een gezinslid ziek is’. Gelukkig is de complete ploeg nog coronavrij.

‘Raakt iemand besmet, dan is er altijd een andere crew beschikbaar’

Groepen mensen opsporen
Nu samenscholing van mensen niet is toegestaan, heeft het Kustwachtvliegtuig een extra taak gekregen. Coen: ‘Vooral in de weekenden en op zonnige dagen komen meer mensen buiten. Wij vliegen dan een speciale route om te monitoren of ergens grote groepen zijn. Deze route gaat onder meer langs de Noordzeekust, de randmeren, het IJsselmeer, de Biesbosch en de Zeeuwse Stromen.’ Kitty: ‘Een deel van deze zogenoemde GTB-vlucht (geïntegreerd toezicht buitengrenzen) vlogen we al wekelijks. Maar de route is uitgebreid, we vliegen ‘m nu meerdere dagen per week én focussen dus op groepen mensen.’ De informatie is vooral bedoeld voor de veiligheidsregio’s. 


Deze route vliegt het Kustwachtvliegtuig nu regelmatig om de genomen coronamaatregelen te monitoren (bron: Scannernet).

Drukte kitesurfstrand
Coen: ‘Elke twintig minuten geven we onze positie door aan het Kustwachtcentrum. Zien we iets bijzonders, dan melden we dit direct. Met de veelzijdige camera die onder het vliegtuig hangt, kunnen we goed inzoomen. We zien dan snel wat voor type groep het is en of mensen afstand houden.’ De waarnemers gebruiken drie cijfers om de situatie door te geven: 1 betekent niets aan de hand, 2 is wél druk, maar geen bijzonderheden en 3 is te druk waarbij mensen onvoldoende afstand houden. Kitty: ‘Er was een paar keer grote drukte op een kitesurfstrand en in de Biesbosch. Maar ons overall beeld is dat mensen zich goed aan de regels houden. Code 3 is nog weinig voorgekomen, heel positief dus.’


Het Kustwachtvliegtuig vliegt onder andere langs de Noordzeestranden en het beeld is dat mensen zich goed aan de regels houden.

Uitdagend
De extra GTB-vluchten betekenen níet dat andere vluchten zijn gestopt. Coen: ‘We zijn misschien iets minder boven zee. Maar is er een incident of verontreiniging? Dan krijgt dit meteen prioriteit. We kunnen ons werk nog steeds goed uitvoeren. Maar het is soms wel uitdagend. Ik mis mijn collega’s die ik normaal veel vaker zie. En het thuiswerken met vier kinderen om me heen, vraagt flexibiliteit.’ Kitty: Ik mis de collega’s zeker ook. Eén voordeel: het is veel rustiger op de weg. Terwijl ik vaak in de file sta, ben nu binnen een uurtje op Schiphol!’     

De interviews vonden plaats vóór de op 6 mei 2020 aangekondigde versoepelingen. De actualiteit kunnen het artikel en de uitspraken dus ingehaald hebben.

Meer informatie

Tekst Winneke Kok (GH+O) & foto's Kustwacht, crew Kustwachtvliegtuig, Scannernet en Roel Ovinge

Deel deze pagina
Kustwachtvliegtuig in coronatijd
Dagelijks surveilleert Kustwacht Nederland boven zee. Om verontreinigingen op te sporen, maar bijvoorbeeld ook drugs- en mensensmokkel. De luchtwaarnemers van de Kustwacht hebben sinds kort een extra taak: monitoren of mensen zich houden aan de coronamaatregelen bij de kust en grote meren. Luchtwaarnemers Coen Blijlevens en Kitty Kientz over de gevolgen van corona voor hun werk in het Kustwachtvliegtuig!