Schip verliest containers

Het Kustwachtcentrum ontving dinsdagmiddag 11 februari een eerste melding van het schip OOCL Rauma dat het containers heeft verloren. Het schip voer 43 kilometer boven Ameland toen de melding werd gedaan. Het schip was afkomstig vanuit de haven van Kotka (Finland) en op weg naar Rotterdam. In de Rotterdamse haven kwam het in de nacht van 12 op 13 februari aan.

Totaal zijn er 7 containers gemeld die overboord zijn gegaan. De lading van de containers bestond uit:
– 3 containers: papieren rollen
– 2 containers: ‘Package equipment for paper machine’
– 2 containers: melkpoeder

Het schip voer boven Ameland toen het de melding deed

Lokaliseren
De Kustwacht stuurde direct de ETV Guardian richting de locatie om de situatie ter plaatse te onderzoeken. Ook werd het Kustwachtvliegtuig gealarmeerd en heeft vanuit de lucht foto’s gemaakt. Dit om de containers (waar mogelijk) te lokaliseren en foto’s te maken van het schip. Door technische problemen moest de Guardian terug naar de haven van Den Helder. De dagen erna vloog het Kustwachtvliegtuig over het gebied om mogelijke drijvende lading te lokaliseren. Ook een vliegtuig van de Duitsers is een keer over het gebied gevlogen. 

Navigatiebericht
De Kustwacht stuurt aan de scheepvaart een navigatiebericht met daarin de laatst bekende positie van de containers om ze te waarschuwen.

ZCZC PA35
Netherlands Coastguard
Navigational warning Nr. 35 112355 UTC FEB
Terschelling - German Bight
CV OOCL RAUMA PBWS lost 7 containers.
3 in 53-49.5N 005-37.5E (111319utc)
2 in 53-49.9N 005-29.7E (111444utc)
2 in 53-53.0N 004-45.4E (112341utc) 
Keep a sharp lookout and report to Netherlands Coastguard
NNNN

Routeadvies schepen
Het schip kwam uit Duitse wateren (via de zuidelijke route) en werd dus, ook gezien de afmetingen van 179 meter, niet opgeroepen door de Kustwacht. Ook als het schip vanuit het westen zou komen, zou dit schip niet opgeroepen worden. Het schip valt dus niet onder het openstaande bericht dat bij golfhoogten vanaf 5 meter en slecht weer, schepen langer dan 300 meter en breder dan 40 meter geadviseerd worden de noordelijke route te nemen.

Scheepsgegevens
Het schip is 179 meter lang en 27 meter breed. De capaciteit is 1425 TEU containers.

Deel deze pagina