SPOEDEISENDE HULP

ALARMNUMMER 0900-0111
VHF-kanaal 16

Informatie over een alarmmelding

Schip geïnspecteerd na invaren veiligheidszonde windpark Borssele

Het schip van een 34-jarige kapitein uit Azerbeidzjan werd zaterdag 18 september in de haven van Terneuzen gecontroleerd, omdat hij eerder de veiligheidszone van het windenergiegebied Borssele was binnengevaren. Dit tegen de opdracht van de verkeersleiding van het Schelde Coördinatie Centrum in.

Het sleepvaartuig van de Kustwacht dat paraat ligt nabij het windpark Borssele zag het schip, dat voer onder Vanuatuaanse vlag, koers zetten richting het Windpark Borssele en informeerde het Schelde Coördinatie Centrum. Het schip werd aangeroepen, maar de kapitein begreep niet wat er aan de hand was en zette zijn koers voort. Op het moment dat het schip binnen de veiligheidszone van het windpark kwam, heeft de verkeersleiding de opdracht gegeven om koers te wijzigen. Hierdoor is een aanvaring voorkomen.

Schip aan de ketting in haven Terneuzen (Afbeelding: Politie)

Controle
Via het Kustwachtcentrum in Den Helder werd de informatie gedeeld met de Maritieme Politie van de Landelijke eenheid. Eenmaal in de haven van Terneuzen werd de schipper (en het schip) aan een uitgebreide controle onderworpen door de Dienst Infrastructuur.

Er bleek veel niet in orde. Zo voer de kapitein met open source elektronische zeekaarten waarop geen boeien zichtbaar waren en werden aanwezige zeekaarten niet gebruikt om op te navigeren. Aan de kapitein is een schikkingsvoorstel van €1500,- aangeboden door de Maritieme Politie voor het binnenvaren van de veiligheidszone van het windmolenpark. Die heeft de kapitein geaccepteerd.

Nadere inspectie
Ook werd zaterdag direct Port State Control van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in kennis gesteld. Zij inspecteren de veiligheid van schepen in de Nederlandse havens en op zee. De inspecteur deed een eerste inspectie, waarbij zoveel tekortkomingen aan het licht kwamen dat het schip de haven niet mocht verlaten. Maandag 20 september bleek uit een uitgebreidere inspectie dat de bemanning een gebrek aan kennis heeft om veilig met het schip te varen. Ze konden niet met communicatieapparatuur omgaan, hadden geen vereist voyage-plan en waren niet in staat om stabiliteitsberekeningen uit te voeren. Daarom ligt het schip voorlopig nog aan de ketting.