Latest news

Publicatie onderzoeksrapport vaarroutes Waddeneilanden

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft vandaag het onderzoeksrapport ‘Veilig containertransport ten noorden van de Waddeneilanden’ gepubliceerd. De Kustwacht dankt de onderzoekscommissie voor het deskundige rapport. In het onderzoeksrapport is meer bekend geworden over onder welke omstandigheden het kan gebeuren dat containers overboord kunnen slaan van schepen vergelijkbaar met MSC Zoe en/of de zeebodem kunnen raken op de zuidelijke route boven de Waddeneilanden.

Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaan we kijken naar de huidig gegeven waarschuwing en hoe we deze kunnen aanpassen. Maar ook hoe we naar aanleiding van het rapport de scheepvaart beter kunnen informeren door bijvoorbeeld de golfperiodes en golfrichting in de berichtgeving op te nemen zoals gesteld door de OVV. De golfhoogte – en richting gaan we via een tijdelijke constructie al opnemen in de stormwaarschuwingen die we geven vanaf windkracht 6bft. Dit alles voor een veilige scheepvaart en om het risico van het overboord slaan van containers te verkleinen. En zo het Waddengebied te beschermen.

MSC ZoeMSC Zoe verloor 342 containers ten noorden van de Waddeneilanden (foto: Kustwachtvliegtuig).

Huidige waarschuwing
Naar aanleiding van de tussentijdse waarschuwing van de OVV in oktober 2019 waarschuwt de Kustwacht al dat bij golfhoogten vanaf 5 meter en slecht weer schepen langer dan 300 meter en breder dan 40 meter de kans hebben om de zeebodem te raken op de zuidelijke vaarroute nabij de Waddeneilanden. Dit advies geven we op basis van de beperkte gegevens in de tussentijdse waarschuwing. We blijven dit zo doen totdat we samen met het ministerie hebben gekeken naar eventuele aanpassingen en vernieuwingen op basis van het onderzoeksrapport om de scheepvaart gedetailleerder te informeren. 

De Kustwacht zal verder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunen en adviseren waar nodig bij het verwerken van de aanbevelingen gesteld in het rapport. 

Animatie OVV

Meer informatie

Grote zoekactie bij Westkapelle

Een man was woensdagmiddag met een rubberen bootje gaan vissen nabij Westkapelle. Zijn vriend hield hem vanaf de wal in de gaten, maar zag hem op een gegeven niet meer. Ook had hij al enige tijd niets meer van hem gehoord. Daarop volgend alarmeerde hij de hulpdiensten. Een grote zoekactie werd opgestart en de rubberen boot werd op de dijk aangetroffen. Echter zonder de opvarende. Omdat de man nog niet terecht was en niet telefonisch was te bereiken, werd verder gezocht. 

Uiteindelijk kon een omstander bevestigen dat hij de man had geholpen om aan de kant te komen. Daarop werd besloten de zoekactie op het water te beëindigen. In de loop van avond kon definitief bevestigd worden dat de man terecht was. Hij meldde zich bij zijn vriend. Zijn telefoon was leeg en hij was de verkeerde kant uitgelopen.

Meerdere schepen, reddingboten, rhibs en waterscooters zochten op linie naar de vermiste man (foto: Kustwachtvliegtuig).

Voorbereiding
Het is dus van belang om boten, uitrusting en dergelijke niet onbeheerd achter te laten. Ook het maken van een goede voorbereiding, afspraken met achterblijvers en contactmogelijkheden zorgen voor veilig recreëren op het water. Meer voorbereidingstips staan op kustwacht.nl/tips.

Samenwerking
Vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder werd de zoekactie gecoördineerd. Vanuit de lucht zochten het Kustwachtvliegtuig en de SAR-helikopter. Op het water keken het patrouillevaartuig Zeearend, reddingboten van de KNRM, waterscooters van de Reddingsbrigade, een politie-rhib en een vaartuig van Rijkswaterstaat uit naar de man.

 

Kustwachtvliegtuig krijgt klapband op vliegbasis Eindhoven

Een Kustwachtvliegtuig heeft maandag een klapband gekregen tijdens de landing op vliegbasis Eindhoven. Er is niemand gewond geraakt. Aan boord waren twee personen. De vliegers waren bezig met een trainingsvlucht en landden daarom op vliegbasis Eindhoven. Daar wordt regelmatig getraind.

Kustwachtvliegtuig (archieffoto)
Het Kustwachtvliegtuig (archieffoto).

De Kustwachtvliegtuigen zijn gestationeerd op Schiphol-Oost. Dagelijks vliegt een toestel een patrouille boven de Noordzee voor het uitvoeren van verschillende taken.

Update 8 juni, 20:36

Geen vliegverkeer meer Eindhoven Airport

Thuisblijven op je eerste werkdag

Dertien bureaus staan er. Volledig ingericht, tot aan de rolletjes plakband toe. De Kustwacht was helemaal klaar om op 1 april dertien nieuwe medewerkers te ontvangen. Maar toen 1 april kwam, bleven de bureaustoelen leeg. De nieuwe collega’s zijn thuis vanwege het coronavirus. Vanuit huis volgen ze nu de opleiding Medewerker Kustwacht. En dat is soms best een uitdaging.

Joost Volkers | Hoofd Leren & Ontwikkelen

‘Deze collega’s verdienen een volwaardige opleiding’

Thuis werken

´Alle nieuwe collega’s bij de Kustwacht volgen de opleiding Medewerker Kustwacht. Een vijf weken durende opleiding waarin ze de organisatie leren kennen. Ze volgen klassikale lessen, gaan op werkbezoek bij onze partners, krijgen trainingen van de Koninklijke Marine en varen zelfs 24 uur lang mee op één van onze schepen. Nu onze nieuwe collega’s thuis zijn, volgen ze de opleiding – voor zover mogelijk – vanuit huis. Ze krijgen theorielessen waarbij ze in groepjes scenario’s oplossen. Deze bespreken ze via WhatsApp met twee voormalig watch officers. Dat is best even wennen, maar gelukkig is iedereen heel begripvol en flexibel. Helaas moeten we een aantal onderdelen van de opleiding uitstellen, zoals de werkbezoeken. Wanneer die wél kunnen doorgaan? Dat is nog onduidelijk, nu onbekend is welke regels in de nabije toekomst gaan gelden. Ik zou graag perspectief willen bieden, vertellen hoe de rest van de opleiding eruitziet. Dat kan nog niet. Best frustrerend, want deze dertien collega’s verdienen een volwaardige opleiding. Ik hoop dat we die gauw kunnen bieden.’

Denice Blok | Medewerker communicatie

‘Ondanks de vreemde start voel ik me heel welkom’

Denice

‘Beginnen met een nieuwe baan is altijd spannend. Ik had veel zin om op 1 april te starten als medewerker communicatie bij de Kustwacht. Helaas zat ik vanwege het coronavirus op 1 april niet aan mijn nieuwe bureau in Den Helder, maar thuis. Net als de twaalf collega’s die ook recent zijn begonnen bij de Kustwacht, volg ik de opleiding Medewerker Kustwacht vanuit huis. Normaal gesproken zouden we voor die opleiding klassikaal les krijgen en op werkbezoek gaan bij de partners van de Kustwacht. Dat gaat nu niet. Daarom richten we ons op de theorie. Ondanks deze vreemde start voel ik me wél heel welkom bij de Kustwacht. De directeur heette alle nieuwe medewerkers welkom via een videogesprek en op LinkedIn ontving ik al van verschillende collega’s een welkomstbericht. Natuurlijk zou ik het liefst iedereen de hand schudden en door de gangen van de organisatie lopen. Maar die tijd komt wel. In de tussentijd stort ik me op de opleiding: áls ik dan straks naar kantoor mag, ben ik in ieder geval goed voorbereid!’

Meer informatie

Tekst Maartje Visser (GH+O)

Evacuatieoefening jaar terug

Een jaar geleden vond de LIVEX 2019 plaats. Voor oefening werd de P&O-ferry ‘Pride of Hull’ geëvacueerd. Honderden personen werden met behulp van reddingboten en helikopters van boord gehaald. Op de wal was een noodlocatie ingericht om de evacués op te vangen. Bij deze massa-evacuatieoefening werkten verschillende organisaties samen, zoals de KNRM - Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de Haven Rotterdam.

 
De ferry 'Pride of Hull' met de hulpdiensten en ondersteunende vaartuigen op de oefenlocatie.

Meer weten over de LIVEX 2019?
Op www.reddingopzee.nl is veel terug te vinden over deze oefening, bijvoorbeeld over de betrokken diensten en eenheden. Ook staat op YouTube een mini-documentaire waarin het verhaal van de LIVEX 2019 wordt verteld. In de video wordt ingegaan op de voorbereidingen van de oefening, de dag zelf, maar er volgt ook een terugblik.

Cruiseschepen ten anker

Voor de kust van Katwijk aan Zee liggen meerdere cruiseschepen ten anker. Door het coronavirus ligt de reiswereld stil en dus ook de cruisevaart. De schepen wachten voor de kust op een nieuwe opdracht of totdat ze een haven in mogen. Ze bevinden zich in een zogeheten 'ankerplaats', een parkeerplaats voor schepen. Dat zijn dus veilige, aangewezen plekken waar ze het andere scheepvaartverkeer niet hinderen. Dick Teske legde het Kustwachvliegtuig vast met twee cruiseschepen op de achtergrond.

Surfdrama bij Scheveningen

Vanuit het Kustwachtcentrum werd maandagavond een zoek- en reddingsactie opgestart naar watersporters in de problemen bij Scheveningen. In de loop van de avond werden verschillende watersporters uit het water gehaald. Van twee personen mocht reanimatie helaas niet meer baten. Een persoon werd naar het ziekenhuis gebracht. Op dinsdagochtend werd de zoekactie hervat en nog twee slachtoffers gevonden. Een laatste persoon wordt nog vermist.

Op het Kustwachtcentrum kwamen aan het begin van maandagavond 11 mei diverse 112-noodmeldingen binnen. Getuigen zagen watersporters in de problemen bij de havenhoofden van Scheveningen. Reddingboten van de KNRM werden gealarmeerd en de Kustwachthelikopter. Redders haalden twee personen uit het water waarbij de reanimatie meteen werd gestart. Een derde persoon was bij bewustzijn en gaf de hulpdiensten meer informatie. De politie en hulpdiensten verzamelden zo meer informatie over het exacte aantal vermisten.

Foto Dick Teske
Vanuit de lucht, op het water en land werd gezocht.

Schuim
De zoektocht werd bemoeilijkt door de golven, stroming en het vele schuim op het strand. Door de Kustwachthelikopter werd regelmatig laag gevlogen om het schuim weg te blazen om zo beter zicht te krijgen. Op het havenhoofd zocht de brandweer met onder andere een hoogwerker om langs de blokkendam te zoeken. Door de hulpdiensten werd intensief samengewerkt bij deze zoekactie.

Foto Dick Teske
Het vele schuim bemoeilijkte de zoektocht.

Onduidelijkheid
Uiteindelijk werden er maandagavond 7 personen uit het water gehaald. Daarvan waren er twee overleden. Een persoon werd naar het ziekenhuis gebracht en mocht deze dinsdag weer verlaten. In de loop van de avond bleef het exact aantal vermisten onduidelijk. De politie bleef rechercheren om het beeld van het aantal vermiste personen volledig te krijgen.

Vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder werd de zoekactie op het water gecoördineerd. 

Twee lichamen geborgen, een vermist
Bij het eerste daglicht werd de zoektocht op dinsdag opgestart. Wederom zochten reddingboten, de Kustwachthelikopter, het Kustwachtvliegtuig en eenheden op het land naar de slachtoffers. Twee lichamen werden in de loop van de ochtend geborgen. Aan het begin van de middag werd de zoekactie beëindigd. Een vijfde persoon is nog niet gevonden. 

We wensen de nabestaanden veel sterkte toe.


Het strand bij Scheveningen.

Ingezette eenheden:
Kustwachthelikopter, Kustwachtvliegtuig (dinsdag), KNRM Scheveningen (twee reddingboten en Kusthulpverleningsvoertuig) KNRM Hoek van Holland, KNRM Katwijk aan zee (Reddingboot en Kusthulpverleningsvoertuig), KNRM Ter Heijde (reddingboot en Kusthulpverleningsvoertuig), brandweer, politie, ambulance, traumahelikopter

Foto's Dick Teske, Roel Ovinge en Kustwachtvliegtuig

‘Vanuit de lucht checken we drukte bij zee en meren’

Kustwachtvliegtuig in coronatijd
Dagelijks surveilleert Kustwacht Nederland boven zee. Om verontreinigingen op te sporen, maar bijvoorbeeld ook drugs- en mensensmokkel. De luchtwaarnemers van de Kustwacht hebben sinds kort een extra taak: monitoren of mensen zich houden aan de coronamaatregelen bij de kust en grote meren. Luchtwaarnemers Coen Blijlevens en Kitty Kientz over de gevolgen van corona voor hun werk in het Kustwachtvliegtuig!

Het Kustwachtvliegtuig is schoner dan ooit. Sinds begin maart wordt de kist in de hangaar op Schiphol dagelijks volledig ontsmet. Tot het kleinste knopje aan toe. Al vanaf de eerste coronasignalen trof de Kustwacht maatregelen. En dat merken Coen Blijlevens en Kitty Kientz in hun dagelijks werk.


Sinds begin maart wordt het Kustwachtvliegtuig in de hangaar op Schiphol dagelijks volledig ontsmet.

Zelf poetsen
Coen: ‘Onze complete ploeg voor het Kustwachtvliegtuig bestaat uit 16 piloten en 11 luchtwaarnemers. Iedereen heeft vrijwillig de eigen verloven ingetrokken. Ook is de ploeg vrijwel meteen in tweeën gedeeld. Raakt iemand besmet met corona, dan is er altijd een andere crew beschikbaar.’ Ook de groep monteurs is om diezelfde reden gesplitst. En alléén de crew die daadwerkelijk dienst heeft, mag nog in de hangar op Schiphol komen. Kitty: ‘Kantoorwerk doet iedereen thuis. En de aanwezige crew maakt momenteel zelf alle ruimtes schoon. Zoals de slaapruimtes, badkamer en toiletgroep. Want ook de schoonmakers hebben geen toegang meer.’


Luchtwaarnemers Coen Blijlevens en Kitty Kientz achter de desk in het Kustwachtvliegtuig.

Afstand
In het vliegtuig zelf proberen de crewleden afstand van elkaar te houden. Kitty: ‘Maar voor de twee piloten is dat onmogelijk. Ze moeten beiden de gehele cockpit kunnen bedienen en in nood het van elkaar overnemen. De twee waarnemers per vlucht zitten wel op afstand, we schudden geen handen en overal in de hangaar staat desinfectiemiddel. En natuurlijk blijft iedereen met lichte ziekteverschijnselen thuis; ook als een gezinslid ziek is’. Gelukkig is de complete ploeg nog coronavrij.

‘Raakt iemand besmet, dan is er altijd een andere crew beschikbaar’

Groepen mensen opsporen
Nu samenscholing van mensen niet is toegestaan, heeft het Kustwachtvliegtuig een extra taak gekregen. Coen: ‘Vooral in de weekenden en op zonnige dagen komen meer mensen buiten. Wij vliegen dan een speciale route om te monitoren of ergens grote groepen zijn. Deze route gaat onder meer langs de Noordzeekust, de randmeren, het IJsselmeer, de Biesbosch en de Zeeuwse Stromen.’ Kitty: ‘Een deel van deze zogenoemde GTB-vlucht (geïntegreerd toezicht buitengrenzen) vlogen we al wekelijks. Maar de route is uitgebreid, we vliegen ‘m nu meerdere dagen per week én focussen dus op groepen mensen.’ De informatie is vooral bedoeld voor de veiligheidsregio’s. 


Deze route vliegt het Kustwachtvliegtuig nu regelmatig om de genomen coronamaatregelen te monitoren (bron: Scannernet).

Drukte kitesurfstrand
Coen: ‘Elke twintig minuten geven we onze positie door aan het Kustwachtcentrum. Zien we iets bijzonders, dan melden we dit direct. Met de veelzijdige camera die onder het vliegtuig hangt, kunnen we goed inzoomen. We zien dan snel wat voor type groep het is en of mensen afstand houden.’ De waarnemers gebruiken drie cijfers om de situatie door te geven: 1 betekent niets aan de hand, 2 is wél druk, maar geen bijzonderheden en 3 is te druk waarbij mensen onvoldoende afstand houden. Kitty: ‘Er was een paar keer grote drukte op een kitesurfstrand en in de Biesbosch. Maar ons overall beeld is dat mensen zich goed aan de regels houden. Code 3 is nog weinig voorgekomen, heel positief dus.’


Het Kustwachtvliegtuig vliegt onder andere langs de Noordzeestranden en het beeld is dat mensen zich goed aan de regels houden.

Uitdagend
De extra GTB-vluchten betekenen níet dat andere vluchten zijn gestopt. Coen: ‘We zijn misschien iets minder boven zee. Maar is er een incident of verontreiniging? Dan krijgt dit meteen prioriteit. We kunnen ons werk nog steeds goed uitvoeren. Maar het is soms wel uitdagend. Ik mis mijn collega’s die ik normaal veel vaker zie. En het thuiswerken met vier kinderen om me heen, vraagt flexibiliteit.’ Kitty: Ik mis de collega’s zeker ook. Eén voordeel: het is veel rustiger op de weg. Terwijl ik vaak in de file sta, ben nu binnen een uurtje op Schiphol!’     

De interviews vonden plaats vóór de op 6 mei 2020 aangekondigde versoepelingen. De actualiteit kunnen het artikel en de uitspraken dus ingehaald hebben.

Meer informatie

Tekst Winneke Kok (GH+O) & foto's Kustwacht, crew Kustwachtvliegtuig, Scannernet en Roel Ovinge

Lege stranden

Het Kustwachtvliegtuig vloog afgelopen weekend langs de kust en de 'lege' stranden door de corona-maatregelen vielen natuurlijk op. Bij Scheveningen werden foto's van het rustige strand gemaakt.

Gemixte crew
Het Kustwachtvliegtuig is gestationeerd op Amsterdam Airport Schiphol en vliegt dagelijks patrouilles boven de Noordzee. De crew bestaat uit een unieke samenstelling van verschillende diensten. De vliegers zijn van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht. De twee luchtwaarnemers in het toestel zijn afkomstig van Rijkswaterstaat, de Douane of Koninklijke Marechaussee.

Zoekactie door verloren surfmateriaal

Wandelaars op het strand nabij Mirns (Friesland) zagen een surfzeil zonder persoon in het water drijven en alarmeerden de hulpdiensten. Vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder werd een zoekactie opgestart. Daarvoor werden twee SAR-helikopters, het Kustwachtvliegtuig, meerdere reddingboten en de politie ingezet.

Getuigen hadden eerder op de dag een persoon in het water zien gaan om te kitesurfen, maar niet meer eruit. Een reddingboot haalde het zeil uit het water en zagen dat een veiligheidssysteem geactiveerd was. Dat wordt gebruikt als een kitesurfer in problemen is. Uiteindelijk meldde een andere getuige zich bij de politie op het strand die meer over de eigenaar van het surfzeil kon vertellen. Zo kon de identiteit van de kitesurfer achterhaald worden en nam de politie contact met hem op. Hij was verder in veiligheid en kon bevestigen dat het zijn zeil was.

Markeer surfmateriaal
Uit deze grote zoekactie blijkt dat het van belang is om surfmateriaal te voorzien van een naam en 06-nummer om de eigenaar ervan makkelijker te achterhalen. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft een (gratis) speciale ‘Be Traceable’-sticker om op een board/boot en/of materiaal te plakken, waarop een naam en mobiele nummer ingevuld kunnen worden. 

Meld verlies surfmateriaal
Mocht een surfer materiaal verliezen, dan is het advies aan hem/haar om dit ook te melden bij de Kustwacht! Zorg als surfer voor foto’s evenals een lijst met kenmerken van je materiaal. Dit maakt het doen van een vermissing sneller en eenvoudiger.