Persberichten

Diverse Europese Kustwachten zetten samenwerking kracht bij

PERSBERICHT

 

Internationale samenwerking tussen de diverse kustwachtorganisaties in NW-Europa heeft na donderdag 9 februari een extra impuls gekregen. Directeur Kustwacht, kapitein ter zee Ronald Blok, ondertekende in Cuxhaven (Duitsland) namens de Nederlandse Kustwacht een ‘Letter of Intent’.  Hiermee is het samenwerkingsverband tussen het Nederlandse Kustwachtcentrum, het Britse NMIC en het Belgische maritieme informatiecentrum, geactualiseerd. Vorig jaar sloten ook Frankrijk en Duitsland zich bij dit samenwerkingsverband aan, dat ervoor zorgt dat kritische maritieme informatie gedeeld wordt tussen deze partnerlanden.

Naast de ondertekening vond er nog een belangrijke gebeurtenis plaats in Cuxhaven. Het nieuwe Duitse Kustwacht  operatiecentrum werd geopend. Naast vele ministers en de Duitse bazen van de marine en bundespolitie, waren hier tevens de vier partnerlanden rond de Noordzee vertegenwoordigd.

Deze partnerlanden willen steeds meer de samenwerking opzoeken voor kustwacht gerelateerde zaken. Een samenwerkingsverband is niet alleen belangrijk voor de dienstverlenings- en handhavingstaken op de Noordzee, maar in toenemende mate ook voor ‘maritime security’. Blok: “Deze ‘derde loot aan de Nederlandse Kustwacht-boom’ neemt momenteel een grote vlucht door internationale wet- en regelgeving, maar ook door het enorme economische belang van een veilige en gegarandeerde toegang tot onze nationale zeehavens en gebruik van de zeer druk bevaren Noordzee-routes. Zo’n negentig procent van de goederenstroom voor Nederland gaat immers door onze zeehavens.”

Vanuit de rest van Europa wordt met veel belangstelling gekeken naar dit unieke Noordzee samenwerkingsverband, constateert Blok. “Vanwege de forse maritieme uitdagingen elders, zoals  in de Middellandse Zee ten aanzien van migratiestromen, georganiseerde criminaliteit en terreurdreiging.”


 

 

 

 

 

 

Vermiste kitesurfer Oosterschelde overleden

PERSBERICHT

Het lichaam van de sinds gisteravond vermiste kitesurfer is gevonden. Het stoffelijk overschot werd door een van de zoekende eenheden, de brandweerboot van Stavenissen, vanochtend vroeg aangetroffen te Krabbendijke. De politie-eenheid Zeeland West-Brabant heeft zojuist bevestigd dat het om de vermiste Belgische kitesurfer gaat.

 

Sinds gisteravond acht uur coördineerde het Kustwachtcentrum in Den Helder een grootschalige zoekoperatie naar de vermiste kiter. Aan de hand van diverse gegevens, zoals stroming en wind, bepaalden de operators het zoekplan voor de reddingseenheden. Tot ver in de nacht is er doorgezocht in de hoop de man levend aan te treffen. Naast zoekpatronen op het water en vanuit de lucht, zochten reddingseenheden ook op het land langs de kust naar de man. Vanochtend vroeg zochten de eenheden weer verder en troffen rond acht uur het lichaam aan. De politie doet onderzoek naar het incident.      

 

Kustwachtvliegtuig ingezet voor Frontex in Italië

PERSBERICHT

Frontex – het Europees agentschap dat EU-lidstaten ondersteunt bij grensbewaking – heeft Nederland gevraagd om het Kustwachtvliegtuig in te zetten in de gezamenlijke operatie Triton. Het kustwachtvliegtuig zal in de maand april onder de coördinatie van Frontex en op basis van instructies van de Italiaanse autoriteiten surveillancevluchten uitvoeren boven de Middellandse Zee.

 

 

 

De Nederlandse bijdrage aan de operatie onder de naam Triton wordt geleid door de Koninklijke Marechaussee onder auspiciën van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

 

Medewerkers van de Koninklijke Marechaussee,  Koninklijke Luchtmacht, Koninklijke Marine, Douane en Rijkswaterstaat zullen vanaf Lampedusa(Italië) gaan surveilleren boven de Middellandse Zee.

 

 

 

De taak van het vliegtuig en haar bemanning is om tijdens de patrouillevluchten illegale migratiestromen van Noord-Afrika naar Europa te signaleren en in kaart te brengen, zodat de verantwoordelijke autoriteiten op de situatie kunnen anticiperen.  Het toestel kan in geval van noodsituaties, conform internationale verplichtingen, worden gevraagd om een bijdrage te leveren aan zoek- en reddingsactiviteiten.

 

 

 

De bemanning in het vliegtuig bestaat uit:

 

•Vliegers van de Koninklijke Luchtmacht en Koninklijke marine;

 

•Waarnemers van de Koninklijke Marechaussee, Douane en Rijkswaterstaat;

 

•Een liaison officer van de Italiaanse autoriteiten

 

 

 

In  het Information Coördination Centre ( ICC ) Rome is een liaison officer van de Koninklijke Marechaussee gestationeerd.

 

 

 

 

 

 

 

Goede internationale samenwerking voorkomt drama in het grensgebied

PERSBERICHT

 

Iets voor middernacht, op 14 januari 2016, ontving het Kustwachtcentrum in Den Helder een melding van een sportvisboot met 4 personen in nood. De schipper in nood had telefonisch contact gezocht met de KNRM te Breskens, maar tijdens het doorgeven van de positie van het noodgeval viel de verbinding weg. Hiervan is direct het Kustwachtcentrum op de hoogte gebracht, dat vervolgens alarm heeft gemaakt voor de KNRM stations Breskens, Cadzand en de Belgische reddingshelikopter.

 

Door de slechte weersomstandigheden (windkracht 9 – 10 Bft Noord West en golfhoogte 4,5 meter) was het te gevaarlijk om de reddingsboot van Cadzand te lanceren vanaf het strand.
Met maar een halve bekende noodpositie is de reddingsboot van Breskens uitgevaren en tijdens de eerste mijlen is het nogmaals gelukt contact te krijgen met de sportvisser in nood.

De positie bleek op Belgisch gebied te zijn. Hierop heeft het Kustwachtcentrum direct contact opgenomen met de Belgische collega’s van MRCC Oostende, die op hun beurt ook een Belgische reddingsboot hebben gealarmeerd.
Het was uiteindelijk de Belgische helikopter die de sportvisser heeft kunnen lokaliseren.
Deze heeft zonder aarzelen, tijdens de moeilijke meteorologische omstandigheden, zijn “kikker” aan boord gezet.

Het vaartuig was onbestuurbaar en inmiddels een speelbal voor de golven.

Aan boord bleken 2 lichtgewonden te zijn, de 4 opvarenden zijn door de reddingsboot van Breskens naar Zeebrugge gebracht. Daar zijn de gewonden door ambulances opgehaald.

 

Al met al mogen de opvarenden van geluk spreken en zijn zij, door een goed gecoördineerde samenwerking van internationale redding eenheden, gered van een drama.

 

 

 

Vermissing jacht Nenna

PERSBERICHT

Woensdag 23 december 2015 omstreeks 20.00 uur ontving het Kustwachtcentrum te Den Helder een melding over een vermist jacht, genaamd “Nenna”.

Het jacht was diezelfde middag vertrokken uit de haven van Scheveningen en zou omstreeks 18.00 uur weer terug zijn. Het Kustwachtcentrum heeft hierop de stations, Scheveningen, Katwijk aan Zee en Ter Heijde gealarmeerd voor het maken van een zoekslag, kort daarop werd aan deze lijst de reddingshelikopter Coast Guard 12 toegevoegd. Het Kustwachtcentrum heeft tevens een noodbericht uitgezonden op noodkanaal 16 en schepen gevraagd een scherpe uitkijk te houden naar het vermiste jacht.

Omstreeks middernacht werd door verkeerscentrale Hoek van Holland een onbekend radarcontact waargenomen, 16 nautische mijlen west van Hoek van Holland. De Reddingshelikopter is poolshoogte gaan nemen bij de gemelde positie en trof daar het vermiste jacht aan. De schipper is door de helikopter van boord gehaald en overgebracht naar het Erasmus ziekenhuis te Rotterdam. Helaas is de schipper daar overleden, over de oorzaak is nog niks bekend.

Het jacht is door KNRM reddingsboot Kitty Roosmale Nepveu, van station Scheveningen, naar de haven van Scheveningen gesleept en daar afgemeerd.

Nieuw contract noodsleephulp op de Noordzee

PERSBERICHT

Rijkswaterstaat/Rijksrederij sluit per 16 januari 2016 een nieuw langlopend contract af, waarin de inzet van een schip met bemanning ten behoeve van de Noodsleephulp op de Noordzee is geregeld (ETV Dienst).

 

Het contract is afgesloten met Multraship Ocean Towage BV voor de duur van tien jaar. Voor dit contract maakt Multraship gebruik van hetzelfde schip (levoli Amaranth) dat sinds 2013 is ingezet om de Noodsleephulp op de Noordzee uit te voeren. Het schip wordt omgedoopt tot Guardian.

 

De operaties van de Guardian vallen onder aansturing van de Kustwacht. Het schip, met thuisbasis Den Helder, kiest bij windsterktes vanaf 5 bft een strategische positie op de Noordzee om snel driftende of in nood verkerende schepen op sleeptouw te nemen en drenkelingen aan boord te nemen. Naast de inzet als sleepvaartuig kan het schip ook worden ingezet als platform bij Search And Rescue (SAR) operaties.

 

Over Multraship:

Multraship is een toonaangevend Nederlands sleepvaart- en bergingsbedrijf. Het is een divisie van de Muller Maritime Group, met hoofdkantoor in Terneuzen. Tot de kernactiviteiten behoren havensleepdiensten, berging en wrakopruiming, zeesleepvaart en dienstverlening aan de offshore energy en baggerindustrie. Multraship exploiteert een grote en moderne vloot sleepboten, bergingsschepen en andere vaartuigen.www.multraship.com

 

Verdachte pakketten aangetroffen nabij Vlieland en Terschelling

PERSBERICHT

Zondagochtend 13 december 2015 ontving het Kustwachtcentrum een melding van een passerend schip over enkele verdachte pakketten in de wateren rond Vlieland en Terschelling.

De pakketten zijn door de Kustwacht overgedragen aan de FIOD, die een onderzoek naar de herkomst van de goederen heeft ingesteld. Eerste indicaties zijn dat het hier om cocaïne gaat.

 

Diverse Kustwachteenheden, ondersteund door onder andere de Douane, Rijkswaterstaat en de Nationale Politie, hebben zondag en maandag gezocht, naar meer pakketten in het water. Tot op heden hebben zij echter niets aangetroffen.

 

Scheepvaart wordt gevraagd om in de komende tijd extra alert te zijn op eventuele andere drijvende pakketten in die regio. Bij het aantreffen hiervan wordt verzocht direct contact op te nemen met het Kustwachtcentrum in Den Helder via telefoonnummer 0900-0111.

Kordate samenwerking Kustwacht, KNRM en marine leidt snel naar vermiste man overboord

PERSBERICHT

Het Kustwachtcentrum twijfelde geen moment toen om 15:19 uur een man overboord melding binnen kwam. Het cargo schip Olza B (5BF24) voer ongeveer 25 kilometer noordwest van Vlieland en meldde een vermist bemanningslid. Er werd groots ingezet met 6 reddingboten van de KNRM, twee helikopters en een kustwachtvliegtuig. Zelfs de Koninklijke Marine zocht mee en vond het slachtoffer als eerste.

 

Zr.Ms. Karel Doorman bevond zich in de buurt van het zoekgebied en bood haar diensten aan. De helikopter van de Doorman vond het slachtoffer vrij snel na de eerste zoekslagen. De status van de man is nog onbekend.

Kustwachtsleper voorkomt ramp met boorplatform

PERSBERICHT

Het scheelde weinig of de herfststorm van vannacht had een ramp op zee kunnen veroorzaken. Door een uitstekende coördinatie tussen het Kustwachtcentrum en de sleper Ievoli Amaranth kon een aanvaring met een boorplatform voorkomen worden. Vissersvaartuig Iede Kornelis (UK-47) raakte door een kapotte keerkoppeling op drift richting een veld met platformen. Het vaartuig naderde platform K12-G tot 1,5 mijl.

 

 

De Emergency Towing Vessel Ievoli Amaranth voer vannacht in de buurt van het stuurloze vaartuig. De sleper wordt uit voorzorg ingezet bij windkracht 5 en meer en bevond zich op 12 mijl afstand van de vissersboot. “Met een uurtje waren we bij het schip”, vertelt stuurman Jurgen Kerssen over de reddingsactie. “We zagen direct dat een lastige klus zou worden. We hadden te maken met golven van 5 meter hoog en windstoten met uitschieters naar windkracht 12.” Het lukte de bemanning van de Amaranth toch om een sleepverbinding te maken, zodat een aanvaring met het platform voorkomen kon worden. Beide schepen zijn inmiddels veilig aangekomen in de haven van Den Helder.  

Kustwacht zet zich nationaal en internationaal op de kaart

PERSBERICHT

Oefening en realiteit kwamen wel heel dicht bij elkaar voor de Nederlandse Kustwacht afgelopen week. In een week waarin de Kustwacht gastheer was van de internationale delegatietop NACGF en 2 omvangrijke oefeningen organiseerde, liet de Kustwacht ook zien waartoe het in staat is als het er echt om gaat. In één week tijd verleende de Kustwacht hulp bij een grote scheepsramp, sleepte het twee keer een op drift geraakt vrachtschip en zette een zoekoperatie op touw in de Westerschelde.

Het gebeurde weliswaar niet in de Nederlandse territoriale wateren, niettemin had de Kustwacht ook bemoeienis met de scheepsramp voor de kust van België waarbij het Nederlandse vrachtschip Flinterstar zonk. Het Kustwachtcentrum stuurde enkele reddingboten van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) naar de ramplocatie en onderhield nauw contact met het Belgische Kustwachtcentrum.

Het was schakelen voor het communicatie- en coördinatiecentrum van de Kustwacht, want aansluitend kwam eenzelfde soort rampscenario dinsdag 6 oktober voorbij in een grootschalige oefening, die plaatsvond op het Marsdiep tussen Den Helder en Texel. Met inzet van de Koninklijke Marine en de KNRM zette de Kustwacht een geslaagde oefening neer, die noodgedwongen ingekort werd vanwege de scheepsramp voor de kust van België. Het oliebestrijdingsvaartuig Arca zou acte de présence geven tijdens de oefening, maar werd aanstonds aangeboden aan België om mee te helpen met het ruimen van de olievervuiling. Op dit moment is de Arca nog drukdoende met die taak.

Vlak nadat de tweede grote Kustwachtoefening beëindigd was, waarbij een interventie op een verdacht vaartuig werd gecoördineerd en uitgevoerd, kreeg het Kustwachtcentrum gisteravond een melding binnen van een vermiste zwemmer in de Westerschelde. Reddingboten van de KNRM en de Kustwachthelikopter werden er op af gestuurd, maar vonden niets.

Pagina's