Rijkswaterstaat hervat berging wrak Baltic Ace

PERSBERICHT

Rijkswaterstaat hervat vanaf vrijdag 3 april de berging van het gezonken schip Baltic Ace. Het schip, met 1400 auto’s aan boord zonk in december 2012 na een aanvaring met een containerschip. Het scheepswrak wordt komende maanden in stukken gezaagd en van de bodem verwijderd. Eind 2015 moet de zeebodem leeg zijn.
In 2014 bleek uit duikinspecties in het wrak de bovenkant van het wrak meer beschadigd dan van tevoren kon worden afgeleid aan de buitenkant. De wijze waarop de berging uitgevoerd wordt is daarom op enkele punten aangepast.
Uitvoering
Aanvankelijk zou het wrak in zes grote stukken, inclusief lading, omhoog worden gehesen. De spanten rond de autodekken zijn echter verzwakt, waardoor deze tijdens het in stukken zagen van het wrak vervormen en mogelijk inzakken. Het wrak wordt daarom in acht stukken gezaagd. Een grote drijvende kraan (een bok) hijst de voor- en achterkant van het wrak in zijn geheel omhoog. De onderste delen van het wrak zijn sterk genoeg om omhoog gehesen te worden. De autodekken worden met een grote wrakkengrijper in stukken omhoog gehaald. Bekijk de  animatie om te zien hoe we te werk gaan.
Vorig jaar is de berging van het wrak voorbereid. Vanwege het stormseizoen op de Noordzee, zijn er tijdens de wintermaanden geen werkzaamheden uitgevoerd.
Achtergrond
Op 5 december 2012 vond op de Noordzee een aanvaring plaats tussen autocarrier Baltic Ace en containerschip Corvus J op ongeveer 65 kilometer van Goeree-Overflakkee. De Baltic Ace zonk direct. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk. Het wrak ligt midden in een van de drukst bevaren internationale scheepvaartroutes van de Noordzee en hindert een vlotte en veilige doorvaart voor de 16.000 schepen die hier jaarlijks richting Rotterdam varen. Het restant van de olie en de ruim 1400 auto’s aan boord vormen een risico voor het milieu. Het wrak wordt daarom in zijn geheel geborgen.