Veelgestelde vragen

Kan er een bezoek gebracht worden aan het Kustwachtcentrum?
Het Kustwachtcentrum kan alleen (beperkt en in overleg) bezocht worden door medewerkers van de samenwerkende diensten.

Hoe kan ik helikopter piloot worden bij de Kustwacht?
De Kustwacht heeft geen eigen varende en vliegende middelen. Voor Search and Rescue d.m.v. een helikopter maakt de Kustwacht gebruik van helikopters van de Koninklijke Marine. Kijk onder werken bij.

Kan ik op een Kustwacht schip of vliegtuig komen werken?
Zoals hierboven al aangegeven heeft de Kustwacht geen eigen varende en vliegende middelen, dus als je dit wilt, zul je bij de Rijksrederij van Rijkswaterstaat Noordzee in Rijswijk of bij één van de samenwerkende ministeries, die schepen en/of vliegtuigen hebben, moeten solliciteren. Kijk hiervoor onder eenheden.

Wat houdt werken bij het Kustwachtcentrum in en wat zijn de functie eisen?
Kijk hiervoor onder informatie bij het onderdeel werken bij.

Hoe kan ik op de hoogte blijven van het laatste nieuws van de Kustwacht?
Kijk hiervoor bij de nieuwsbrieven.

Wanneer zijn de Navtex uitzendingen?
Deze informatie vindt u in nieuwsbrief nr. 45.

Wat zijn de uitzendtijden van het weerbericht?
Deze informatie vindt u in nieuwsbrief nr. 29.

Waar vind ik informatie over maritieme vergunningen?
Kijk hiervoor op de site van ministerie van Economische zaken, agentschap Telecom. Zie ook de pagina Links.

Wat voor bedieningscertificaat heb ik minimaal nodig bij gebruik van diverse radio apparatuur?
Kijk hiervoor op de site van ministerie van Economische zaken, agentschap Telecom. Zie ook de pagina Links.

Als ik een nieuwe marifoon koop, welke klasse kan ik dan het beste kopen?
Kijk hiervoor op de site van ministerie van Economische zaken, agentschap Telecom. Zie ook de pagina Links.

Kan ik i.p.v. een marifoon een GSM nemen en heeft dit voor- of nadelen?
Alarmering via 112 komt uit bij het Korps Landelijke Politie Diensten te Driebergen. Deze schakelen een maritime noodoproep door naar de Kustwacht. Via een telefoon kan niet worden waargenomen dat men in nood is. Men komt gewoon in de wachtstand. Een GSM verbinding is een "point to point" verbinding, m.a.w. een ander kan de communicatie niet volgen en dus ook niet gelijk te hulp komen. Op het water is niet overal dekking, m.a.w. de telefoon doet het niet overal. Een oproep op marifoon kanaal 16 kan door iedereen gehoord worden, waardoor snel hulp geboden kan worden. Als door plotseling slecht weer veel mobiel gebeld wordt, kan het mobiele netwerk overbelast raken. Men kan dan geen verbinding krijgen. Het mobiele telefoonnetwerk is niet dubbel uitgevoerd. Het kan volledig uitvallen. Batterijen van een GSM kunnen snel leeg raken, zeker na contact met water. Verdere informatie over nadelen van mobiele telefoons als redmiddel kunnen gelezen worden op de site van ministerie van Economische zaken, agentschap Telecom. In het handboek Marifonie staat dat het gebruik van ATIS op de binnenwateren verplicht is.

Is het IJsselmeer ook een binnenwater?
Ja, het IJsselmeer valt onder de zg. ruime binnenwateren. (Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied) Rond het IJsselmeer zijn door de kustwacht een drietal zenders opgesteld voor de kanalen 16, 23, 70 en 83.

Gaat de kustwacht er vanuit dat deze kanalen op het IJsselmeer en zelfs de randmeren gebruikt worden?
Ja, op alle ruime binnenwateren zoals IJsselmeer, Waddenzee en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse stromen heeft de Kustwacht DSC en telefoniedekking gelijk aan het GMDSS A1 gebied.

Het valt op dat alle combi-marifoons (zeevaart en binnenvaart) die te koop zijn nooit DSC en ATIS tegelijk actief kunnen hebben. Is dit het gevolg van regelgeving? Zijn dit echt alle combi-marifoons?
Deze invulling door de fabrikant is voor NL niet correct. De Basel overeenkomst zegt hierover; 1) DSC usage is not allowed on Inland Waterways 2) In de border area between Maritime Area and Inland Waterways Area DSC may be used. The areas will be defined by national regulations and shall be published in the Regional Part of the Guide.

Is het gebruik van een combi-marifoon in de zeevaartstand toegestaan, ook wanneer in dit geval geen Atiscode wordt uitgezonden?
Nee, binnen BPR gebied moet deze altijd in de binnenvaart mode (Basel) werken dus met automatische vermogensreductie en ATIS. Alleen buiten BPR gebied en met minimaal Marcom B mag de zeevaart mode gebruikt worden.

Uiteraard kan er altijd, wanneer er vragen zijn, een beroep op de afd. Voorlichting worden gedaan.